Mød manden som styrer Arcadia eFuels’ PtX-anlæg mod sikker landing

af | 14. dec 2023 | Erhvervsnyheder

Arcadia eFuels plant manager Martin Nielsen står der hvor det fremtidige Power-to-X-anlæg bliver konstrueret.

På Masnedø ved Vordingborg Havn er et helt særligt projekt ved at blive realiseret. Arcadia eFuels vil bygge et af verdens største Power-to-X-anlæg, som skal producere CO2-neutralt flybrændstof, og lige før sommerferien i år ansatte de manden, som skal realisere de højtflyvende ambitioner.

Det er Martin Nielsen, som senest har været global salgsansvarlig hos Haldor-Topsøe, der er blevet ansat som plant manager for Arcadia eFuels i Vordingborg. Ifølge Martin Nielsen passer Arcadia eFuels-projektet exceptionelt godt til ham.

”Det er simpelthen sjovt at prøve at være med til at starte noget helt nyt op, og at få alle facetterne af sådan et projekt til at hænge sammen. Det nytter noget ikke noget, at du kun er dygtig ovre i det ene hjørne. Du skal både have teknikken, det kommercielle og det juridiske på plads,” forklarer Martin Nielsen.

Arcadia-plant manageren i Vordingborg træder ind i et projekt, som er ved at være klar til at lette. Flybrændstofproducenten har netop modtaget en trecifret millioninvestering og regner med at åbne et såkaldt datarum i januar, hvor investorer kan få indblik i business casen bag og på den baggrund træffe beslutning om endelig investering (FID).

Arcadia eFuels skal bruge en investering på 7 milliarder kroner, hvor det primært er europæiske banker og investeringsfonde, virksomheden henvender sig til.

”Det er jo den helt store milepæl. Når vi har hele investeringen engang i første halvdel af 2024, så kommer alle de praktiske ting med at installere fundamenter på en helt nyanlagt jordlod,” siger Martin Nielsen.

Vordingborg Havn er i fuld gang med at udvide havnen på Masnedø med over 200.000 kvm2, så der bliver plads til Arcadia eFuels og Green2x’ Vordingborg Biofuel. Udvidelsen forventes færdiganlagt til sommer, og Arcadia eFuels vil påbegynde anlægningsarbejdet herefter.

Martin Nielsen er desuden i gang med at sætte holdet, der skal hjælpe ham med at realisere anlægget på Masnedø. Allerede nu har plant manageren ansat sin første medarbejder og søger lige nu endnu en teknisk bevidst mellemleder til holdet. Læs mere om stillingen her.

“EU-mandatet i 2030 kræver, at der skal minimum 12-14 Power to X-anlæg i samme størrelse som vores bare for at overholde det mandat. I dag er der 0.”

Martin Nielsen | Plant Manager, Arcadia eFuels

Direktør og ejer hos Knudsen Extrusion Peter Rosenkrands

​Brintbrændstof

Anlægget på Masnedø skal producere CO2-neutralt flybrændstof baseret på brint, CO2 og vand.

”Så får du et produkt ud, som dufter og syner fuldstændig som flybrændstof, der er lavet af råolie. Man kan ikke se forskel, og det kan blandes og bruges i de samme motorer,” fortæller Martin Nielsen.

Arcadia eFuels skal producere mellem 60 – og 70.000 tons flybrændstof om året. Brændstoffet kaldes eSAF (sustainable aviation fuel – bæredygtigt flybrændstof) og er ifølge plant manageren et velkendt produkt.

”Det har været kendt længe, men det er først blevet kommercielt interessant at bygge den her slags anlæg, fordi der er begyndt at komme regulering både fra den danske stat og EU-mandater, der kræver det,” siger Martin Nielsen.

EU har netop vedtaget at der fra 2030 skal være 1,2% eSAF blandet i konventionelt flybrændstof. Procentdelen stiger op mod 2050, hvor i 2035 skal der være 5 procent eSAF iblandet. Derudover har den danske regering præsenteret deres kommende CO2-afgift på flybilletter.

”EU-mandatet i 2030 kræver, at der skal minimum 12-14 Power-to-X-anlæg i samme størrelse som vores bare for at overholde det mandat. I dag er der 0,” siger Martin Nielsen og forklarer at der ikke er andre anlæg, som er længere i udviklingen end Arcadia eFuels.

”Men der udvikles lige nu på et anlæg i Sverige og et i Norge, som er med en lidt mindre kapacitet end Arcadia-anlægget i Vordingborg.”

”Flyselskaber er vant til at købe deres flybrændstof baseret på en råoliepris, der kan variere på etårige kontrakter. Og nu skal de lave en længerevarende kontrakt med os, baseret på grøn, dansk strømpris som basis. Det er en lidt kompliceret forhandling,” siger Martin Nielsen og tilføjer:

“Men hvis de vil have grøn flybrændstof fra 2030, så er de jo også nødt til at købe, hos dem der kan levere det.”

“Vi vil selvfølgelig sikre at mange aktiviteter sker lokalt. Derfor vil vi sammen med Business Vordingborg holde nogle fyraftensmøder, hvor vi kan fortælle om, hvad der kommer til at ske.”

Martin Nielsen | Plant Manager, Arcadia eFuels

Ejer og direktør hos Knudsen Extrusion Peter Rosenkrands med gæster fra Vordingborg Erhvervsforening

Afledte Vordingborg-effekter

Arcadia eFuels anlægget kommer til at bidrage meget til erhvervslivet i Vordingborg Kommune, forklarer Martin Nielsen. Når anlægget på Masnedø er i drift, vil det bidrage med med 70 højteknologiske arbejdspladser til kommunen. Det kan være folk, som har erfaring med petrokemiske anlæg.

Under selve anlægningsarbejdet vil Arcadia eFuels forsøge at benytte lokale leverandører, mens selve hovedentreprisen bliver tildelt et større eksternt selskab.

”Vi vil selvfølgelig sikre at mange aktiviteter sker lokalt. Derfor vil vi sammen med Business Vordingborg holde nogle fyraftensmøder, hvor vi kan fortælle om, hvad der kommer til at ske. Og så må lokale virksomheder i Vordingborg Kommune eller tilstødende kommuner melde sig på banen og vise interesse,” siger Martin Nielsen.

”Det kommer til at skabe en kæmpestor interesse. Allerede nu er interessen stor, men der er ikke så uendeligt meget at se derude endnu. Lige så snart anlægget er i drift, vil samarbejdspartnere komme til Vordingborg for at se verdens største anlæg, der producerer CO2-neutralt flybrændstof. Der vil være masser, som vil se det,” siger Martin Nielsen.

Vordingborg er ikke det eneste sted Arcadia eFuels er aktive. Lige nu er virksomheden i gang med at udvikle et lignende anlæg ved Teeside i England. På længere sigt planlægger Arcadia eFuels at bygge et til to Power-to-X-anlæg om året. De skal bygges efter Vordingborg-eksemplet.

Tilmeld dig Business Vordingborgs nyhedsbrev