En vedholdende iværksætter på Møn har skabt sig en karriere ved at lave det, han holder af – og det har både udenlandske markeder og spiludgivere bemærket. Daniel Fjordhøj og hans virksomhed Freaking Games er månedens historie.
For et år siden skrev vi en historie om Daniel Fjordhøj, som fandt glæden i udvikling af computerspil og en pæn succes på det tyske marked. Med hans eget spil King of Retail opnåede han en millionomsætning på blot 9 måneder i 2019. Siden har han fortsat arbejdet og resultatet er ikke gået ubemærket hen.
Daniel vil opnå mere med King of Retail, og det kræver en samarbejdspartner, som ikke kun kan spæde til økonomisk, men også medvirke med de rette kompetencer til den fortsatte udvikling af spillet. Han mødte Iceberg Interactive, en hollandsk spiludgiver, på CPH MatchUp; et årligt event, der matcher spiludviklere med investorer og udgivere.
”Samarbejdet med Iceberg Interactive har givet mig flere ressourcer at arbejde med. De hjælper blandt andet til med markedsføring og overtager nogle af de lidt mere tidskrævende opgaver i forbindelse med selve udviklingen af spillet. Sidst har de ansat en grafiker, som kun skal arbejde med King of Retail. Derudover var det også vigtigt for mig at finde en udgiver, som respekterede mine ideer og holdninger – som ikke prøvede at tromle mig ned. Det går der mange historier om. Det har jeg nu fundet, da jeg stadig har 100 % frit spil til at gøre, hvad jeg vil,” fortæller Daniel.
Iceberg Interactive vil i løbet af processen investere over en million kroner i King of Retail og Freaking Games, der er Daniels firma, som står bag spillet. I løbet af det sidste år har Daniel fortsat sin stigende millionomsætning, specielt fordi spillet nu er oversat til en lang række andre sprog.
På vej mod endnu større marked
Spillet King of Retail fik virkelig ben at gå på, da en tysk youtuber opdagede spillet.
”Fra den ene dag til den anden boomede salget, og ved nærmere undersøgelse fandt vi ud af, at det skyldtes en tysk youtuber, som livestreamede vores spil. Det tyske marked er blevet vores største marked, men spillet er også nu oversat til fransk, hollandsk, russisk og ungarsk ved hjælp af selve spillerne fra netop de lande,” fortæller Daniel.
Samarbejdet med Iceberg Interactive har givet blod på tanden og indsigt i især et potentielt marked.
Daniel fortæller: ”I deres øjne er det tyske marked et nichemarked, men den helt store mulighed ligger i USA. Målet er at komme ind på det amerikanske marked og potentielt endnu flere, og det skal vi nå med vores endelige udgivelse af spillet i 2022.”
King of Retail udvikles og sælges i øjeblikket som Early Access. Det er et koncept, hvor spillet sælges under forudsætning af, at der stadig udvikles på det inden det er klar til den endelige udgivelse. Og med tanke på successen med det nuværende salg er der høje forventninger til King of Retails fremtid.
Forhandlinger med udenlandsk spiludgiver
Efter Daniels deltagelse i CPH MatchUp fandt han 5 potentielle spiludgivere, som var interesseret i et samarbejde. Et samarbejde, som ville være afgørende for fortsat høj vækst, men som også var nyt territorie for den ambitiøse iværksætter.
“Forhandlinger var noget helt nyt for mig, og jeg er glad for, at Henrik Høyer (fra Vordingborg Erhverv) kunne hjælpe mig. Han gav tips og sparring på, hvad jeg både kunne og ikke mindst burde forlange af kontrakten. Det fik to af spiludgiverne til at bakke ud, men jeg synes, at jeg fik en virkelig god aftale i hus, som ikke kun sikrer King of Retails videre udvikling men også min egen økonomiske situation et godt stykke frem,” fortæller Daniel.
Da Daniel startede udviklingen af spillet, kom han forbi Vordingborg Erhverv for at få sparring og inspiration til, hvordan han skulle starte og udvikle sin virksomhed. Her mødte han Henrik Høyer, der var med lige fra start med sparring om virksomhedskonstruktioner, samarbejder og generel håndtering af mange af de småting, som man møder på vejen som ambitiøs iværksætter.
”Det er den bedste del af mit job, når jeg kan følge vores ambitiøse iværksættere opnå deres mål – og i det her tilfælde endda overstige egne forventninger. Da jeg mødte Daniel første gang, havde han meget beskedne forventninger, som heldigvis er overgået mange gange siden. Og det er uden at ændre noget ved Daniels befriende personlighed, der altid er interesseret i yderligere udvikling og selvindsigt, i stedet for at hvile på første bølge af succes,” fortæller Henrik Høyer, forretningsudvikler hos Vordingborg Erhverv.
Starten på succes
Daniel kommer selv fra en familie af iværksættere på Møn, og det har sat sine spor.
”Mange fra min familie er selvstændige og har alle mulige virksomheder. Derfor var det ikke en helt fremmed tanke, at iværksætteri også kunne være noget for mig,” fortæller Daniel.
Men det har ikke altid været nemt, selvom corona ikke var en direkte ulempe for Daniels virksomhed.
”Corona har egentlig ikke været dårligt for salget af King of Retail. Det er jo ikke det værste for en spiludvikler, at folk har måtte blive hjemme og finde underholdning,” griner Daniel og fortsætter:
”Men foråret var alligevel for mig en tid, hvor motivationen dalede. Min partnere, der arbejdede på King of Retail, trådte ud af projektet, og jeg stod derfor alene med opgaver og oplevelser. Jeg manglede nogle at dele hverdagen, problemer, ideer, løsninger og interessen med, og det kunne jeg godt mærke. Der kom Iceberg Interactive ind på det rette tidspunkt til at være dem, jeg kunne tale om projektet med. Derudover har jeg valgt at blive en del af et kontorfællesskab i Stege, hvor jeg sidder med en arkitekt og en webdesigner, der henholdsvis arbejder med grafik og programmering – de to ting, jeg beskæftiger mig mest med ved at lave et spil. At kunne snakke med dem om løst og fast har virkelig gjort noget for min motivation.”
Øget motivation giver udbytte
Udover at samarbejdet med Iceberg Interactive har øget motivationen har det også givet et konkret udbytte i selve arbejdet.
”Min nye hollandske samarbejdspartner er en erfaren spiller på markedet, så de har også været med til at strømline processen og har hjulpet mig til at arbejde på et mere professionelt niveau, blandt andet ved at strukturere måden, jeg arbejder på og sætte klare mål for projektet, både kortsigtet og langsigtet. De hjælper ikke kun med arbejdet, men også med at se muligheder og finde ud af, hvordan vi når vores mål.” afslutter Daniel.
Finder du Daniels historie inspirerende? Kunne du også tænke dig at videreudvikle din virksomhed og udforske dine vækstmulighederne? Udfyld en mini-forretningsplan og få gratis sparring med forretningsudvikler Henrik Høyer. Er du allerede godt i gang, men har lyst til mere vækst, så prøv også at kontakte Henrik på Vordingborg Erhverv. Måske kan hans netværk eller lange erfaring fra erhvervslivet også gøre en forskel for dig.
Om Månedens Historie
Månedens Historie handler om det lokale erhvervsliv i Vordingborg Kommune. Hver måned bringer Vordingborg Erhverv en lokal succeshistorie med en udnævnelse af en lokal virksomhed, en iværksætter, en ildsjæl, et projekt, et samarbejde eller et initiativ. Formålet er at skabe større kendskab til de mange gode historier, som både illustrerer mangfoldigheden i det lokale erhverv samt kan skabe inspiration til vækst og udvikling.
Denne artikel er skrevet af Søren Knudsen
Presse- og kommunikationsrådgiver
T: +45 20 40 95 92
E: sk@businessvordingborg.dk