Plastik er blevet udnævnt til at være én af de helt store klimasyndere, men det vil direktør i Knudsen Extrusion Peter Rosenkrands nu gøre op med. Og han starter opgøret ved at ændre navnet på sin virksomhed. Derfor hedder Knudsen Extrusion nu Proplast i stedet.
”Jeg havde en idé om, at vi skulle bekende kulør, og melde ud, at vi er for plast. Og derfor kom det til at lyde hen i retning af pro plast,” fortæller Peter Rosenkrands.
Peter Rosenkrands købte for to år siden virksomheden Knudsen Extrusion af Christian Knudsen. Virksomheden har 25 produktionslinjer, der ekstruderer rør, slange og profiler i mange former og størrelser. Deraf navnet Extrusion. Plastkomponenterne sælges til industri, medicinal-, vindmølle-, bil- og fødevareindustrien.
Inden opkøbet havde Peter Rosenkrands arbejdet en årrække i virksomheden som administrerende direktør. Efter at have købt Knudsen-familien ud, er det nu blevet tid til at fuldbyrde overgangen med det nye navn Proplast.
Men det viste sig ikke at være helt så simpelt at skifte navn, som Peter Rosenkrands havde forestillet sig.
”Det der egentlig bare begyndte med at være en tanke om, at vi skulle hedde noget andet endte med at blive et toårigt projekt, hvor vi undersøgte vores formål, og hvad det er for nogle værdier, der skal tegne virksomheden. Og midt i alt det, er der jo den grønne omstilling og bæredygtighed,” forklarer Peter Rosenkrands.
Det nye navn er blevet taget godt imod, lyder det fra Proplast-direktøren.
”Det føles rigtig godt. Det her med et navneskift og det fokus, der ligger i det, og med den fortælling, vi har lagt bagved, så er det virkelig noget, som jeg kan mærke resonerer hos vores kunder.”
“
“Jeg havde en idé om, at vi skulle bekende kulør, og melde ud, at vi er for plast. Og derfor kom det til at lyde hen i retning af pro plast.”
Peter Rosenkrands | Ejer og direktør, Proplast
Plast og bæredygtighed
Det med at være pro plast lyder måske ikke helt som noget, der passer ind i en bæredygtig tidsånd. Men det er ifølge Peter Rosenkrands en uskik.
”I min verden klinger plast og bæredygtighed rigtig godt. Det er et materiale, der er forholdsvist let at genbruge, da det er et spørgsmål om opsamling. Med de teknikker der findes i dag, kan du faktisk ud over at re-granulere det og genbruge det, så kan du også processere det, så det bliver til olie, som så kan genbruges i realiteten i selve processen. Og så bliver det en ny førsteklassesvare,” lyder det fra Proplast-direktøren.
Det bæredygtige fokus, har Peter Rosenkrands forsøgt at inkorporere i selve den grafiske udformning af det nye navn.
”I selve logoet, er der et grønt ”o”. Og det er selvfølgelig for at signalere, at vi forsøger at have et lidt andet fokus.”
Og det er ikke kun i navn og tale at Proplast dyrker grøn omstilling og bæredygtighed.
”Vi valgte at blive ISO 14001 godkendt. Deri ligger et meget stort arbejde i forhold til, hvordan håndterer du dit affald og dit energiforbrug. Og du lægger mål op for, hvordan du skal reducere nogle af de her miljøbelastninger. Det ligger eksplicit i den certificering,” forklarer Peter Rosenkrands.
Derudover er Proplast begyndt at opsøge andre markeder, hvor vindmølleindustrien er én af de nye forretninger. Når en vindmøllevinge skal støbes, kommer den i en kæmpe form, som er den ene halvdel af vingen. Proplast producerer blandt andet de plastkanaler, som bruges til at introducere epoxyresin ud i formene.
“
“Hvis CO2-udledning er et vigtigt punkt for kunden, kan vi også rådgive dem omkring det, og finde alternativer, som har et lavere CO2 udslip.”
Peter Rosenkrands | Ejer og direktør, Proplast
Fremtidig fokus
Proplast er en produktionsvirksomhed, men har gennem årene med Peter Rosenkrands bag roret udviklet to yderligere søjler i virksomhedens forretningsområde. Det er rådgivning som den ene søjle, og compliance eller dokumentation som den anden. Dertil kommer produktion som den midterste søjle.
”Vi kan rådgive omkring plast generelt blandt andet i forhold til egenskaber og livstidsanalyse. Samtidig har vi fået et større fokus på, hvordan det bliver mere bæredygtigt eller grønnere. Og det er jo helt basalt med at genbruge så meget som muligt, reducere spild og have en optimeret produktion, så du bruger så lidt energi som muligt,” siger Peter Rosenkrands og uddyber:
”Hvis CO2-udledning er et vigtigt punkt for kunden, kan vi også rådgive dem omkring det, og finde alternativer, som har et lavere CO2 udslip.”
For fremtiden forventer Peter Rosenkrands dog, at Proplast fortsætter med at have plastproduktion som hovedfokus, men med en langt større bevidsthed om at gøre det rigtigt.
”Altså ansvarligt brug af plast. Og det vil sige, at rådgivningsdelen håber jeg, kommer til at fylde mere, og at kunderne vil være mere lydhøre. I min verden er det rigtige at sige, at det kan godt være, at I skal bruge denne her råvare, selvom den har et større CO2-aftryk. Til gengæld, hvis du ser den i et livstidsspænd, så er den bedre, fordi den holder 5-10 gange så lang tid, som det produkt, som er genanvendt eller et andet materiale. Og det er der, jeg mener, at den fornuftige, ansvarlige rådgivning kommer i billedet.”