Lokalt firma vækster på trængt marked

af | 21. jul 2015 | Vækst

Det kan godt lade sig gøre at øge sin omsætning og sin markedsandel, selv om man har med en trængt branche som landbruget at gøre. Det er den lokale virksomhed Røstofte Maskiner A/S i Røstofte ved Mern et godt eksempel på.

Indtil 2012 var virksomheden udelukkende lokalt forankret, men da muligheden for at overtage en anden leverandør af landbrugsmaskiner i Sakskøbing opstod, valgte man at gribe chancen.

Gode fremtidsudsigter

Maskinhandler Dann Nielsen fra Røstofte Maskiner lægger ikke skjul på, at det har været nødvendigt at
udvide virksomhedens marked for på længere sigt at kunne overleve og vokse:

“Hvis vi ikke er til stede på Lolland-Falster, har vi ingen fremtid. Der bliver hele tiden færre og større landmænd. At være tilstede på sydhavsøerne kan meget vel blive en garanti for, at vi også fortsat kan ligge her i Røstofte, hvis vi får opbygget en tilsvarende stor forretning på Lolland. Så det er målet,” fortæller Dann Nielsen.

Vækst med satsning på nyt marked

I 2012 valgte Røstofte Maskiner at begynde at forhandle landbrugsmaskiner fra det tyske familiefirma CLAAS, og samtidig greb man chancen for at overtage en mindre virksomhed med CLAAS salg og servicering i Sakskøbing. Derfor står virksomheden nu for forhandlingen af CLAAS traktorer, mejetærskere og teleskoplæssere i hele det område, der engang udgjorde Storstrøms Amt – og med stor succes.

Landmændenes interesse har været så stor, at Røstofte Maskiner i 2014 har været den CLAAS-forhandler, der på landsplan har solgt flest traktorer af dette mærke.

Også hvad angår salget af mejetærskere, har Røstofte Maskiner markeret sig. I runde tal blev der i alt solgt 200 nye mejetærskere af alle mærker i 2014 – heraf stod Røstofte Maskiner for salget af 14 nye CLAAS mejetærskere. Det svarer til en markedsandel på Lolland, Falster, Møn og Sydsjælland på næsten 40 procent.

Den rette udviklingsstrategi er vejen frem

Røstofte Maskiner, der blev etableret i Røstofte i 1960, havde til at starte med fokus på salg og service af traktorer og redskaber på Sydsjælland.  Men strategien var klar, og planen var yderligere udvikling. Derfor blev produktporteføljen i årenes løb udbygget med have-/parkmaskiner og jagt- og fritidsudstyr for at styrke omsætningsmulighederne, og markedet kom til at omfatte Møn.

Med denne udviklingsstrategi som baggrund er Dann Nielsen er fast i troen på, at der også vil ligge en maskinforretning i Mern i mange år frem.

Tilmeld dig Business Vordingborgs nyhedsbrev