Kursen på Vordingborg Havn er lagt fast og den er fuld fart fremad. I 2021 anløb 489 fragtskibe havnen på Masnedø for enten af losse eller laste gods. Det er mere end 100 ekstra skibsanløb og det er rekorder på Vordingborg Havn, der i den grad har fået vokseværk

Rekorder på Vordingborg Havn kan også tydeligt aflæses i havnedirektør Jan-Jaap Cramers ansigt. Smilet er bredt og han er sammen med alle medarbejderne på havnen stolt over det flotte resultat, de sammen har skabt.
For flere skibe gav også ny rekord i godsomsætningen, hvor en milepæl blev nået i 2021.
Helt nøjagtigt var godsomsætningen i 2021 på 1.022.542 tons og den rekord holder nok ikke længe, da aktivitetsniveauet på havnen fortsat kun går en vej: Op.
I 2014 var godsomsætningen ca. 270.000 tons og på kun 6 år er det lykkedes for den ambitiøse og vækstorienterede havn at firedoble godsomsætningen og mere end tredoble antallet af skibsanløb til havnen.
“Vi kunne ved årsskiftet fejre at vi nåede over 1 million tons i godsomsætning i 2021, og det er en firedobling siden 2014.”
Havnedirektør Jan-Jaap Cramers | Vordingborg Havn

Havnen er vækstmotor
”Vi skaber nye arbejdspladser både på havnen og især i de afledte erhverv udenfor havnen nyder godt af vores vækst. Havnen er en vækstmotor og krumtap for vores område og det er ikke bare til næste år men i de næste 100 hundrede år,” slår havnedirektør Jan-Jaap Cramer fast.
Netop Vordingborg Havn er afgørende for erhvervsudviklingen i Vordingborg kommune.
Bolette Christensen er direktør for Vordingborg Erhverv, der har opgaven med at tiltrække nye virksomheder til området. I dette arbejde har Vordingborg Havn en vigtig rolle, da placeringen og størrelsen er meget attraktiv for nye virksomheder.
”Havnen betyder alt for vores arbejde med at tiltrække nye virksomheder og få skabt nye arbejdspladser i Vordingborg kommune. Senest har vi med tiltrækningen af Arcadia eFuels kunnet konstatere hvor afgørende havnens placering, størrelse og ikke mindst grønne ambitioner er for at kunne tiltrække nye og især store virksomheder,” siger Bolette Christensen, direktør Vordingborg Erhverv.
Havneareal firedoblet på få år
Trafikken af entreprenørmaskiner er konstant på bagsiden af den nuværende havn. Der bliver kørt tonsvis af skærver og sten ud for at skabe rammen af den nye havneudvidelse.
Det er den fjerde og største udvidelse der er i gang. Over 200.000 m2 nyt havneareal skal stå klart i de kommende år, og her i februar er det nye areal blevet inddæmmet af en 1,5 km lang stenmole.
”Vi er i gang med den fjerde udvidelse af havnen og det er den største udvidelse vi hidtil har lavet. Vi følger tidsplanen og økonomien holder også. Siden 2014 er vores havneareal firedoblet og når vi er færdige med den nye udvidelse, er havnen 8 gange så stor siden vi begyndte i 2014,” siger Jan-Jaap Cramer.
I den kommende periode skal der hamres spuns hele vejen rundt om den kommende nye havnekaj, og derefter tømmes bassinet for vand. Hele havneprojektet er baseret på genanvendelse, og der fyldes op med jord og andre restprodukter, der ikke kan anvendes til andet end opfyld.
De første havnearealer forventes klar til aflevering primo 2023.
Den seneste nye aktivitet på havnen er OK’s nye Truck Diesel-station, som ligger centralt placeret for lastbiler, der kører til og fra området – enten havnen eller byggeriet af den nye Storstrømsbro.

[visual-link-preview encoded=”eyJ0eXBlIjoiaW50ZXJuYWwiLCJwb3N0IjoxOTMwOCwicG9zdF9sYWJlbCI6IkluZGzDpmcgMTkzMDggLSBOeSBsb2thbHBsYW4gc2thbCBzaWtyZSBwbGFkcyB0aWwgUHRYIHDDpSBWb3JkaW5nYm9yZyBIYXZuIiwidXJsIjoiIiwiaW1hZ2VfaWQiOjAsImltYWdlX3VybCI6IiIsInRpdGxlIjoiTMOGUyBPR1PDhTogTnkgbG9rYWxwbGFuIHNrYWwgc2lrcmUgcGxhZHMgdGlsIFB0WCBww6UgVm9yZGluZ2JvcmcgSGF2biIsInN1bW1hcnkiOiIiLCJ0ZW1wbGF0ZSI6InRlc3QifQ==”]
Ny formand tiltrådt
Daniel Irvold – konservativt medlem af Vordingborg kommunes kommunalbestyrelse er netop tiltrådt som ny formand for havnebestyrelsen.
Det er en opgave, som han ser frem til med stort engagement og spænding.
Den nye bestyrelsesformand har klare ambitioner for havnens fortsatte udvikling.
”Havnen er inde i en rivende udvikling og set fra politisk side er det vigtigt at vi kan bruge havnen til at understøtte de grønne klimaambitioner vi har i Vordingborg kommune, og at vi kan få lavet en grøn energi-ø her på Masnedø,” siger Daniel Irvold.

“Jeg har sommerfugle i maven over alle de ting, der er i gang her på Vordingborg Havn. Specielt når vi ser på den udvikling og de aktiviteter vi har i gang med den grønne omstilling.”
Kommunalbestyrelsesmedlem Daniel Irvold | Konservative Folkeparti
Vordingborg Havn om centrum for grønne virksomheder
Med Arcadia eFuels ankomst til Vordingborg havn er drømmen om at skabe en grøn energi-ø kommet tættere på. Der er nu udsigt til to store virksomheder på Vordingborg Havn, der skal producere grønne brændstoffer til skibe og fly.
Vordingborg Biofuel meldte sig på banen forrige år med produktion af grøn metanol til skibsfarten og nu kommer Arcadia eFuels med produktion af CO2 neutralt brændstof til fly.
Det er investeringer i milliardklassen, der får den samlede udgift til den kommende nye Storstrømsbro til at blegne. Samlet er der udsigt til investeringer på mellem 5 og 6 milliarder kroner indenfor de kommende 3 år på Vordingborg Havn.
Begge virksomheder bliver placeret på sydsiden af havnen, hvor den store udvidelse er i fuld gang. Så snart de første havnearealer er færdig til næste år kan byggeriet af Vordingborg Biofuel og efterfølgende Arcadia eFuels begynde.

Skrevet af Søren Knudsen
Presse- og kommunikationsrådgiver
T: +45 20 40 95 92
E: sk@businessvordingborg.dk