Arcadia henter kapital til grøn flybrændstoffabrik i Vordingborg

af | 6. jan 2023 | Erhvervsnyheder, Power-To-X, Vordingborg Havn

Arcadia eFuels på Vordingborg Havn

Arcadia eFuels er kommet et stort skridt videre i arbejdet med at bygge verdens første storskala produktionsanlæg til grønt flybrændstof på Vordingborg Havn. Franske investorer har sagt ja til at skyde et trecifret millionbeløb ind i det ambitiøse projekt.

Knapt 11 måneder efter det kom frem at Arcadia eFuels ville bygge verdens første storskala produktionsanlæg til netto CO2 neutralt flybrændstof på Vordingborg Havn, kunne det ambitiøse firma 3. januar 2023 meddele at en fransk investeringsfond leverer kapitalen til at realisere det store grønne brændstof projekt.

Produktionen af grønt flybrændstof med Vordingborg som centrum er dermed kommet et meget stort skridt nærmere på at være en realitet.

”Jeg er bare så glad for at det efter mange måneders hårdt arbejde er lykkedes at få aftalen på plads. Nu har vi sikret os den nødvendige kapital så vi kan komme videre med udvikling og design af verdens første storskala eFuels produktionsanlæg. Vi sætter nu mere fart på processen, så vi hurtigt kan nå frem til at vi kan tage den endelige investeringsbeslutning for et til to projekter,” siger Amy Hebert, CEO for Arcadia eFuels.

Det er den franske investeringsfond Swift 2, der har skudt penge i Arcadia eFuels. Fonden forvaltes af SWEN Capital Partners, der er en milliardstor privat investeringsfond, der har specialiseret sig i at investere i grønne projekter indenfor vedvarende energiproduktion. De har stor erfaring indenfor biogas, og var nu klar til at tage springet ind i produktion af grønt flybrændstof.

”SWEN Capital Partners har været fantastiske at arbejde med, og de har været på besøg i Vordingborg i slutningen af 2022 inden de besluttede sig for at gå med ind i projektet som investor. De har været en fantastisk støtte for os og de har en god forståelse af den sociale, samfundsmæssige og klimamæssige betydning af vores projekt, og vi ser frem til at udvikle projektet yderligere sammen med dem,” siger Amy Hebert, grundlægger og CEO for Arcadia eFuels.

“Vi har fået stor støtte fra Vordingborg Kommune. Det har været positivt at opleve kommunens arbejde med at tiltrække grønne virksomheder til Vordingborg.”

Amy Hebert | CEO, Arcadia eFuels

Amy Hebert Arcadia eFuels

Første storskala anlæg i verden

Arcadia eFuels vil bygge verdens største storskala produktionsanlæg til at producere fremtidens grønne brændstoffer ved hjælp af Power-To-X anlæg og dermed producere netto CO2 neutrale brændstoffer.

Arcadia eFuels skal bruge grøn strøm fra vedvarende energikilder som vind og sol samt vand og CO2 til at producere netto CO2 neutralt brændstof til fly. Det er såkaldt eFuel, der kan bruges i eksisterende flymotorer og eksisterende infrastruktur.

Den grønne strøm kommer fra havvindmølleparker i Østersøen og områdets mange store solkraftværker.

Milliardinvestering på Vordingborg Havn

Samlet forventer Arcadia eFuels at det vil koste 7,5 milliarder danske kroner at udvikle og bygge anlægget på Vordingborg Havn.

Arcadia eFuels skal bruge den trecifrede million indsprøjtningen fra den franske grønne investeringsfond Swift 2 til at sætte yderligere fart på udviklingen af flere eFuels produktionsanlæg, hvor det første og største er i Vordingborg.

”Vi skal bruge pengene til at lave hele projekteringen af eFuels produktionsanlægget. Det tager det meste af 2023 og vi forventer at kunne gå i gang med at bygge i slutningen af 2023,” siger Amy Hebert, CEO Arcadia eFuels.

Arcadia skal ifølge Amy Hebert fortsat finde yderligere investorer, da der skal skaffes mange milliarder af kroner for at nå målet. Flere aftaler er allerede indgået, og de franske investorer er også positive overfor at investere yderligere i Vordingborg projektet.

“Jeg er glad for at vi nu har sikret os den nødvendige kapital for at komme videre med udvikling og design af verdens første storskala eFuels produktionsanlæg.”

Amy Hebert | CEO, Arcadia eFuels

Afventer tilladelser

Amy Hebert efterlyser mere handling fra de danske myndigheder, hvor hun synes det går for langsomt med at få afklaret udbuddet af PTX støtte ordningen samt at der kommer mere klarhed over hvad man vil og hvordan man vil det.

”Den nye regering må steppe op og blive mere klare og melde ud hvad de vil. Vi ser frem til hvad de vil gøre og at de sætter handling bag ordene,” siger Amy Hebert.

Arcadia eFuels venter stadig på at deres godkendelser går igennem hos Miljøstyrelsen.

Derfor valgte de Vordingborg

Valget af Vordingborg Havn skete i konkurrence med andre byer i Danmark, Europa og USA. Men i sidste ende var valget nemt lyder det fra Arcadia eFuels.

”Vi har fået stor støtte fra Vordingborg Kommune. Det har været positivt at opleve kommunens arbejde med at tiltrække grønne virksomheder til Vordingborg,” siger Amy Hebert.

Den anden grund er at der er masser af vedvarende energi i den sydlige del af Sjælland og Lolland-Falster.

”Vi arbejder sammen med Energinet om det, og placeringen i Vordingborg et godt sted at være for at balancere elnettet på den rette måde mellem efterspørgsel og udbud af el,” forklarer Amy Hebert.

Tredje grund er at Vordingborg Havn ligger godt.

”Vi planlægger at al vores produktion skal udskibes herfra og sejles til modtagerne. Derfor matcher Vordingborg alle de kriterier vi ledte efter,” siger Amy Hebert.

Vil være en global spiller

Arcadia eFuels har lagt en meget ambitiøs og ekspansiv plan og planlægger at bygge 2-3 anlæg om året globalt.

”Vores første anlæg bliver i Vordingborg, og vi er allerede i gang med at undersøge mulighederne for at bygge lignende produktionsanlæg i andre lande,” siger Amy Hebert.

Det er USA, Storbritannien, Holland, Tyskland og Chile, som Arcadia eFuels er i gang med at undersøge mulighederne i.

Arcadia eFuels skal eje og drive de store PTX-anlæg, der skal producere CO2 neutrale grønne brændstoffer som eKerosene, eDiesel og eNaphtha.

Arcadias frontløber projekt i Vordingborg er planlagt til at starte i drift i 2026 og det kan potentielt blive efterfulgt af yderligere 2 anlæg i 2026/2027 andre steder i verden.

Produktionen fra hvert anlæg er cirka 100 millioner liter eFuels om året.

Tilmeld dig Business Vordingborgs nyhedsbrev