Det er en rigtig god forretning at have både en webshop og en fysisk butik. Det er konklusionen for Brian Jørgensen, indehaver af Alphastore i Vordingborg.
På blot få år har Alphastore udviklet sig fra at være et lille hobbyprojekt til at være en særdeles rentabel forretning. Butikken, der sælger udstyr til hardball og outdoor, startede som en bibeskæftigelse. Brian Jørgensen fortæller:
”Jeg var sygemeldt med en rygskade, og der fik jeg ideen til at lave en webshop. Meningen var, at det var noget, jeg skulle lave ved siden af mit arbejde som butikschef i Jysk.”
Sådan kom det ikke til at gå. I dag er det et fuldtidsarbejde for Brian at passe Alphastore, som nu både er en webshop – www.alphastore.dk – og fysisk butik, der ligger i Algade i Vordingborg. Foreløbig er det blevet til syv ansatte og et voksende kundegrundlag i både Danmark og i udlandet.
Webshoppen skaber flere kunder
Brian Jørgensen fandt hurtigt ud af, at det ikke var nok med en webshop. Efterspørgslen var stor, og han kunne se, at der var et marked for at drive e-handel kombineret med en fysisk butik.
Kombinationen af e-handel og en fysisk butik viste sig hurtigt at være ideel. Kunderne finder varerne online og opsøger derefter butikken for at få vejledning. De kommer fra hele landet: København, Ringsted, Holbæk – og sågar også Aalborg.
”Jeg kan se, at der kommer flere kunder i butikken på grund af webshoppen. Webshoppen er et katalog, hvor man ser produkterne, og så kører man hen til butikken for at se dem”, siger Brian om konceptet. Han uddyber:
”Webshoppen bruger man, hvis man mangler et par småting og ved, hvad man skal bruge. Hvis det fx drejer sig om en ny pistol, vil de fleste gerne stå med den i hænderne, vende og dreje den, og få svar på spørgsmål her og nu”, forklarer han og tilføjer, at kunderne hos ham også har mulighed for at prøve udstyret på den testskydebane, som Alphastore råder over.
Naturlig udvikling i varesortimentet
Kort fortalt er hardball en slags skydespil, hvor det handler om at ”ramme” sin modstander med et hardballvåben. I Danmark har Brian Jørgensen mærket en stadigt større interesse for sporten:
”Inden for de seneste 5-10 år er det blevet ret stort med flere officielle baner. Her i Vordingborg har den lokale forening 150 medlemmer,” siger Brian.
Der bliver også holdt stævner, hvor man mødes og dyster mod hinanden, og det har givet anledning til, at Brian sidste år valgte at udvide Alphastore’s varesortiment:
”Mange af de store stævner varer flere dage, hvor man også skal overnatte og har brug for udendørsudstyr. Derfor har vi nu også en outdoor afdeling med fx soveposer, rygsække og jakker.”
Dermed er kundegruppen også udvidet, da outdoor delen også henvender sig til lystfiskere og andre, der kan lide at færdes meget i naturen. Brian fortæller, at det mest er de lokale, der er interesseret i outdoor udstyret, mens hardball kunderne gerne kommer langt vejs fra for at få vejledning og prøve varerne på testskydebanen.
Online tilstedeværelse og nye, udenlandske markeder
Lige fra starten har Facebook været en vigtig del af forretningsstrategien for Brian Jørgensen. På Facebook-siden Alphastore Outdoor poster han flittigt om nye varer og gode tilbud, og han bruger bevidst det sociale medie til at nå videre ud.
”Facebook er det bedste, man kan bruge til reklamering. Man får mest får pengene, og man kan se, at det virker, fordi man kan måle effekten. Det kan man ikke med fx avisreklamer. Der kan man ikke vide, om folk kommer, fordi de har set din annonce i avisen.”
Reklamer på Facebook har også givet salg til så fjerne markeder som Grønland og Grækenland, fordi Brian har kunnet annoncere målrettet til dem. Og der er planer om mere international handel for forretningen med udgangspunkt i Vordingborg. Inden for det næste års tid skal webshoppen oversættes til engelsk, og drømmen er mere salg til de omkringliggende lande.
Alphastore – det første valg
Først og fremmest handler det for Brian Jørgensen dog om, at butikken på Vordingborg falder rigtigt på plads. Det er gået stærkt fra den spæde start med en webshop som et hobbyprojekt til en fuldtidsbeskæftigelse med e-handel kombineret med en fysisk butik, og udfordringerne har været mange.
Derfor har Brian været glad for at deltage i RaketVækst-forløbet, hvor han og de andre deltagere har kunnet få hjælp til at prioritere opgaverne og se på virksomheden med andre øjne, og han har planer om at deltage i det kommende RaketVækst 2.0-forløb. Det har også styrket ambitionerne for fremtiden, og Brian ser gerne, at Alphastore får flere butikker rundt om i landet.
Set i det lys er valget af navnet på Brians forretning ret velvalgt. Han forklarer om baggrunden for det:
”Jeg ville ikke låse mig fast på én produkttype, da jeg vidste, at jeg nok ville have outdoor udstyr med ind på sigt. Alpha-navnet dækker over alle produkterne, både hardball og outdoor. Desuden bliver alpha brugt meget inden for militæret, så det ville være genkendeligt for de af vores kunder, som er soldater og hjemmeværnsfolk.”
Og sidst, men ikke mindst, er alpha det første bogstav i det græske alfabet, og det med at være først har en helt speciel betydning:
”Alpha – det er det første valg. Alphastore skal være det, man helt naturligt vælger som det første.”