Nye butikker åbner midt i en krisetid

af | 20. dec 2022 | Detail, Erhvervsnyheder

Når man skal til at åbne en ny butik, kan det være en stor beslutning. Men blander man det med galoperende energipriser og forsvindende forbrugertillid, kan det blive en uoverstigelig opgave. Set over hele 2022 er forbrugertilliden den laveste Danmarks Statistik nogensinde har målt.

Solceller Residens Møen
På trods af de mange udfordringer er der alligevel åbnet 18 nye butikker i Vordingborg Kommunes tre købstæder. Alene i fjerde kvartal åbnede fem nye butikker.

Det viser en opgørelse fra citymanagerholdet i Vordingborg Kommune.

Én af dem, der har valgt at åbne ny butik midt i en krisetid, er Nicholai Væhrens fra Bogø. Han har sammen med sin søn Benjamin Væhrens åbnet Wæhrens Piano på Algade i Vordingborg.

”Det har været fint at åbne, selvom det er midt i en krise. Men vi sælger heller ikke hverdagsprodukter, som hvis folk skulle have tøj eller sko. Når folk køber klaver eller flygel, er det noget, de har gået og tænkt over i forvejen,” fortæller butiksejer Nicholai Wæhrens.

Wæhrens Piano forhandler klaverer og flygler og servicerer, reparerer og stemmer flygler og klaverer. Butikken åbnede den 8. november.

“Det drejer sig om at give folk opmærksomhed og sørge for at behandle dem ordentligt. Og så skal man have viden, omkring det man sælger”

Citymanager Rasmus Evind | Business Vordingborg

Produktion hos Viking Malt
[visual-link-preview encoded=”eyJ0eXBlIjoiaW50ZXJuYWwiLCJwb3N0IjoyMTk1MSwicG9zdF9sYWJlbCI6IkluZGzDpmcgMjE5NTEgLSBQb3NpdGl2IG92ZXJmb3IgcGxhbmVyIG9tIHRlc3RjZW50ZXIgcMOlIFNuZXJ0aW5nZWdhYXJkIEdvZHMiLCJ1cmwiOiIiLCJpbWFnZV9pZCI6MCwiaW1hZ2VfdXJsIjoiIiwidGl0bGUiOiJMw4ZTIE9HU8OFOiBQb3NpdGl2IG92ZXJmb3IgcGxhbmVyIG9tIHRlc3RjZW50ZXIgcMOlIFNuZXJ0aW5nZWdhYXJkIEdvZHMiLCJzdW1tYXJ5IjoiIiwidGVtcGxhdGUiOiJ0ZXN0In0=”]

Positivt billede

Ifølge Citymanager i Vordingborg Rasmus Evind er det enormt positivt, at der er åbnet mange nye butikker i kommunens købstæder.

”I Vordingborg er der stort set kun en enkelt eller to ledige lokaler, hvis du tager fra Badstuen op mod Slotstorvet. Så det ser rigtig fornuftigt ud,” siger citymanageren i Vordingborg.

Det er muligt at drive en god forretning, selvom der er krise, forklarer Rasmus Evind. Derfor åbner der nye butikker.

”Folk har stadigvæk penge. Det drejer sig om at give folk opmærksomhed og sørge for at behandle dem ordentligt. Og så skal man have viden, omkring det man sælger,” lyder det fra citymanageren.

Ferieby på Sukkerfabrikken Møn

“Vi har da solgt et par flygler, så på den måde har det været supergodt. Og der er mange kunder inde i butikken.”

Indehaver Nicholai Væhrens | Wæhrens Piano

Nye butikker giver liv

Hos Business Vordingborgs erhvervsudviklingskonsulent Johnny Meyer modtages nyheden om de mange nye butikker med begejstring.

“Det viser, at der på trods af krise er folk, der har mod på at åbne nye butikker, og derved holder liv i vores bymidte,” siger Johnny Meyer.

Erhvervsudviklingskonsulenten påpeger vigtigheden ved forberedelse, inden man beslutter at åbne butik.

“Man skal have en god forretningsplan, og man skal analysere markedet og kundemuligheder. Det kan vi være behjælpelige med hos Business Vordingborg, hvis det er nyt og fremmed,” lyder opfordringen fra Johnny Meyer.

Hvis du overvejer at etablere virksomhed i Vordingborg Kommune, kan du få nyttig information og gratis vejledning hos Business Vordingborg. Vi kan eksempelvis hjælpe dig med at finde den rette erhvervsgrund og sparre med dig om din virksomheds vækstpotentiale.

Erhvervsudviklingskonsulent Johnny Meyer var Business Vordingborgs udsendte til dagens energitjek hos Lykke Cykler i Præstø

Husk markedsføring

På trods af de positive takter fra Vordingborg Kommunes købstæder, er det en svær tid at være butiksejer i. Citymanager Rasmus Evind oplever at de høje energipriser har en indvirkning på forbrugerne.

”Pengene sidder lidt strammere for tiden.”

Der er desværre ikke en hurtig løsning på det problem, mener Rasmus Evind. Det er ifølge citymanageren vigtigt at prioritere sine kræfter, hvor det giver mening, og det vil nødvendigvis ikke hjælpe at åbne en digital afdeling af sin butik.

”Det er lige så kompliceret at drive en webshop, som det er at drive en fysisk butik. Det er ikke nødvendigvis den hellige gral. I dag kræver det meget, og der er mange man konkurrer imod,” siger Rasmus Evind.

Til gengæld er det vigtigt, at butikken er til stede og markedsfører sig på sociale medier.

”På Instagram, Facebook og Tiktok, der hitter små videoer, hvor der ligesom kommer noget liv og noget personlighed. Det virker rigtig godt,” fortæller Rasmus Evind.

Rasmus Evind

Flere kunder

I klaverbutikken på Algade har Nicholai Væhrens sammen med sønnen Benjamin Væhrens aftalt, at de giver butikken to leveår, før de for alvor vil evaluere.

”Så må vi til den tid tage stilling til, om det er det værd,” siger ejeren af Wæhrens Piano.

Til næste år vil Nicholai Væhrens iværksætte flere initiativer i butikken på Algade. Blandt andet vil de begynde at arrangere koncerter i butikken.

”Det skal være med henblik på at præsentere nye instrumenter. Og så selvfølgelig også for at have det sjovt.”

Kasper Buur - Presse- og kommunikationskonsulent

Skrevet af Kasper Buur

Presse- og kommunikationskonsulent

T: +45 51 93 58 29
E: kb@businessvordingborg.dk

Tilmeld dig nyhedsbrev fra Business Vordingborg

Tilmeld dig Business Vordingborgs nyhedsbrev