
Business Vordingborg har ændret tilgang til udvikling af bymidterne i Præstø, Vordingborg og Stege. Hvor fokus tidligere var på at understøtte butikker og koordinere praktiske opgaver, er fokus nu drejet mod også at skabe rammerne for attraktive oplevelser for både besøgende og fastboende. Derfor får citymanagerne nu en rolle som har et større strategisk udviklingsfokus – de bliver til købstadsudviklere i Vordingborg Kommune
I fem år har citymanagerne haft en koordinerende rolle mellem de tre købstæder Præstø, Vordingborg og Stege, men ifølge bestyrelsesformand for Business Vordingborg, Steffen Steffensen, var opgaven blevet for praktisk.
“Det var blevet mere og mere en slags vicevært-rolle, hvor de stod for at plante blomster i krukker, holdt øje med, om der skulle fejes eller samles skrald og den slags. En anden vigtig opgave for citymanagerne var at sikre, at der ikke var nogen tomme butikker. Dette betød i praksis, at de fungerede som mellemmænd mellem mulige lejere og dem, der ejer ejendommene. Det er også vigtige opgaver, men det skal ikke være kernen i købstadsudviklerens arbejde,” forklarer Steffen Steffensen om baggrunden for at tilføje et strategisk ben til købstadsudvikler-rollen.
Et trin op ad strategi-stigen
“I bestyrelsen havde vi et ønske om at rette indsatsen mere strategisk imod udvikling af købstæderne som turistdestinationer. Det er også godt for bosætning, at der er levende bymidter,” siger Steffen Steffensen.
Bestyrelsesformanden bakkes op af Dansk Erhverv, der har undersøgt danskernes holdning til bymidter. Af analysen “Danskerne ønsker levende bymidter” fra maj 2023 fremgår det, at et stort flertal af danskerne (knap otte ud af ti) mener, at det er vigtigt med en levende bymidte. Analysen peger samtidig på, at kommunerne spiller en nøglerolle i forhold til at sikre fremtidige levende bymidter.
“Derfor er det vigtigt, at vi tager opgaven et trin længere op ad strategi-stigen og bruger kræfterne på at skabe rammer, der kan få købstæderne til at leve. For detailhandlen handler det om, at der skal være en god trafik af mulige kunder, og det er derfor, vi skal tænke i helhedsløsninger, hvor detailhandel kombineres med andre elementer som kultur og turisme,” siger Steffen Steffensen.
“
“Der ligger en helhedsplan fra 2019 med mange initiativer, der ikke er sat i gang endnu. Projekterne er der, så nu skal vi hjælpes ad om at få dem ud og leve et skridt ad gangen.”
Steffen Steffensen | bestyrelsesformand, Business Vordingborg

Skal arbejde strategisk
De tre købstadsudviklere skal arbejde strategisk sammen og sammen med kommunen. For eksempel skal de søge puljer sammen til initiativer. Deres formål er at fremme erhvervsudviklingen, bylivet og turismen. Dette skal ske i tæt samarbejde med kommunen, de lokale erhvervsdrivende, foreninger og andre aktører. Hvor kommunen har faglig viden og ansvar for byens udvikling, kan købstadsudviklerne bidrage med sparring og koordinering af input fra købstædernes mange aktører.
Opgaven er at fremme de tre købstæders særkende, skabe konkrete udviklingsprojekter, understøtte initiativer, bringe initiativer frem til kommunens vidende, være bindeleddet til byens mange aktører og interessenter, sikre afgrænsning og realiserbarhed, og muliggøre fremdrift i en faciliterende og koordinerende funktion.
Samarbejde på tværs
For at sikre en koordineret indsats er Købstædernes Samarbejdsudvalg blevet etableret. Udvalget består af embedsfolk fra kommunens Vej og Park og Plan og Byg og formændene fra de tre handelsstandsforeninger. Udvalget mødes fire gange om året for at drøfte og koordinere udviklingsinitiativer. Købstadsudviklerne mødes ad hoc med kommunens administration. Her vil købstadsudviklerne blandt andet samarbejde med kommunens byudviklere om udvikling af strategier og udviklingsplaner for de tre købstæder. De skal være eksperter i og støtte forankring i de enkelte købstæders forskelligheder og potentialer.
En vigtig del af købstadsudviklernes arbejde er også at oversætte lokale aktørers behov og ønsker til udviklingstiltag. De skal også lokalisere og initiere projekter, der passer ind i købstædernes helhedsplaner og godkendte strategier.
“Der ligger en helhedsplan fra 2019 med mange initiativer, der ikke er sat i gang endnu. Projekterne er der, så nu skal vi hjælpes ad om at få dem ud og leve et skridt ad gangen,” siger Steffen Steffensen.