Krisen kradser – også hos detailhandlen i Vordingborg kommune. Høje energiregninger, dyrere vareindkøb og faldende forbrugerefterspørgsel kombineret med efterbetalinger på Corona kompensationer og momslån har sat en del butikkers økonomi under pres. Lokale pengeinstituter kommer derfor med en klar opfordring; Kontakt banken før, at det er for sent
Møns Bank og Lollands Bank har en tæt kontakt til det lokale erhvervsliv og begge banker giver udtryk for samme billede.
Overordnet har erhvervskunderne det godt, men en række af dem og især detailhandelen og restauranter mærker for alvor den økonomiske krise.
Julehandlen bliver for mange butikker afgørende for hvordan året bliver og hvordan de kommer ind i det nye år, hvor der er en frygt for at der kommer en del konkurser.
Derfor har såvel Møns Bank som Lollands Bank en klar opfordring til de af deres erhvervskunder, der oplever at de er i økonomiske problemer:
Christian Mellergaard, filialdirektør for Møns Bank i Vordingborg:
”Det er faktisk vigtigt at komme ud af busken med det samme fordi hvis du kommer ud i sidste øjeblik så kan det være for sent. Så hellere i dag end i morgen.”
Finn Pedersen, filialdirektør i Lollands Bank i Vordingborg:
”Det bedste man kan gøre er at gå i banken så tidligt som muligt og tale med sin rådgiver. så vi sammen kan finde nogle løsninger.”
“De bekymrer sig om den her krise vil fortsætte og hvad vil det betyde for den enkelte butik.”
Filialdirektør Finn Pedersen | Lollands Bank
[visual-link-preview encoded=”eyJ0eXBlIjoiaW50ZXJuYWwiLCJwb3N0IjoyMzYxOCwicG9zdF9sYWJlbCI6IkluZGzDpmcgMjM2MTggLSBUYXNrZm9yY2UgaGrDpmxwZXIgdHLDpm5ndGUgYnV0aWtrZXIgb2cgdmlya3NvbWhlZGVyIiwidXJsIjoiIiwiaW1hZ2VfaWQiOjIzNzI3LCJpbWFnZV91cmwiOiJodHRwczovL2J1c2luZXNzdm9yZGluZ2JvcmcuZGsvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjIvMTEvYnV0aWtzZ2FkZV92b3JkaW5nYm9yZy53ZWJwIiwidGl0bGUiOiJMw4ZTIE9HU8OFOiBUYXNrZm9yY2UgaGrDpmxwZXIgdHLDpm5ndGUgYnV0aWtrZXIgb2cgdmlya3NvbWhlZGVyIiwic3VtbWFyeSI6IiIsInRlbXBsYXRlIjoidGVzdCJ9″]
Her er hvad Finn Pedersen fra Lollands Bank siger:
”Jeg tror lige nu oplever de et omsætningsfald fordi købelysten hos os allesammen den er dæmpet lidt i forbindelse med den krise vi står i.
Der er nok en del der oplever at der ikke er så mange kunder som der har været og de oplever også nogle dyre udgifter i form af energi måske også råvarer og vareindkøb, der er dyrere end de plejer at være vant til.
Lige nu er de rådvilde og lidt mere usikre på hvad det skal føre til og hvad kommer der efter julehandlen. Hvordan vil det se ud derefter?
De bekymrer sig om den her krise vil fortsætte og hvad vil det betyde for den enkelte butik.
Det bedste man kan gøre er at gå i banken så tidligt som muligt og tale med sin rådgiver. så vi sammen kan finde nogle løsninger ved at udskyde nogle betalinger man kunne kigge på om nogle medarbejdere kan gå på fordeling eller man kunne lave nogle aftaler med nogle leverandører om at rykke betalinger.
Det er individuelt hvordan det er fra butik til butik. Det bedste det er – Kom i banken så hurtigt som muligt – og få en dialog med bank, sin økonomiske rådgiver typisk revisor på hvilke tiltag der kan være attraktive for mig som butiksindehaver.”
“Det vigtigste er at man kommer ud af busken og får talt med nogle af rådgiverne og får lagt en plan for hvordan kommer vi videre med det her.”
Filialdirektør Christian Mellergaard |Møns Bank
Christian Mellergaard fra Møns Bank:
“Vi oplever primært at de er udfordret på omkostningerne. Omsætningen er vi lidt i tvivl om hvor den ender henne. Det lyder som om de har en fornuftig julehandel, men hvis man skal matche en inflation, så skal den jo helst stige med en 10 procents penge eller noget og det er spørgsmålet om vi når dertil.
Der er egentlig ikke fordi vi oplever at folk ikke har penge – men det er spørgsmålet om at få dem sat i spil. Altså holder man lidt igen fordi man er lidt nervøs for hvad der sker.
Igen er det branchebestemt hvor restaurationer osv. er lidt hårdere ramt fordi det er der hvor folk nemmere kan spare så ser det bedre ud i andre brancher.
Udfordringen er primært i udgifterne og hvis folk holder igen. Hvis vi taler detail – så virker det ikke som om folk holder igen – så det er primært udgiftsstigningerne, der er den store udfordring.
Det vigtigste er at man kommer ud af busken og får talt med nogle af rådgiverne og får lagt en plan for hvordan kommer vi videre med det her.
Det er faktisk vigtigt at komme ud af busken med det samme fordi hvis du kommer ud i sidste øjeblik så kan det være for sent. Så hellere i dag end i morgen.”
Skrevet af Søren Knudsen
Presse- og kommunikationsrådgiver
T: +45 20 40 95 92
E: sk@businessvordingborg.dk