På torvet ved Storegade i Stege hænger store skilte, så ingen er i tvivl om, at her bor Borg Reklame. Det er nok heller ikke nogen hemmelighed, at forretningen laver alt i blandt andet tryksager, skilte, og reklameartikler. Men inde bag facaden ligger Borg Inventar, som er endnu større.
Borg Inventar hedder den. Og det var faktisk her det hele startede. Borg Inventar er én af Danmarks største montører af butiksinventar med kunder hos store landsdækkende tankstationer som Circle K og elektronikgiganten Power. De monterer alt, der er i butikkerne fra hylder, vægpaneler, lofter og maskiner.
Kimen til Borg Inventar, og grunden til at så stor en virksomhed bor i Vordingborg Kommune, stammer fra et problem. Fordi i 2002, hvor Knud Borg stiftede Borg Inventar, var Statoil blevet trætte af deres inventarleverandør, samtidig med at de insisterede på at beholde Knud Borg som montør.
Knud Borg, der dengang arbejdede for Statoils inventarleverandør, kunne sagtens løse det problem. Han forlod leverandøren og blev selvstændig i stedet.
Siden da er virksomheden vokset fra at være en enkeltmands virksomhed, til at have 15 montører ansat samt syv administrative ansatte. Desuden er økonomien vokset i samme takt.
“I dag omsætter vi jo for 3,5 millioner kroner om måneden. Der er da lidt forskel.”
“
“Den første måned, sendte jeg fakturaer på 79.000 kroner. Det synes, jeg var rigtig mange penge. Og jeg var stolt.”
Knud Borg | Ejer, Borg Inventar
Montørvejen
I 36 år har Knud Borg monteret inventar i butikker. Inventarmontøren har prøvet adskillige jobs og uddannelser blandt andet som snedker, mekaniker og smed, hvor han maksimalt kunne befinde sig tre måneder, og så var han videre.
“Der var nok lidt ADHD i mig dengang. Jeg kunne bare ikke være på det samme værksted i længere tid ad gangen. Så blev jeg rastløs. Det er nok derfor inventarbranchen var så tiltalende for mig, for man er allerhøjest det samme sted seks uger ad gangen,” fortæller Borg Inventars direktør.
Efter længere tids søgen fandt han en virksomhed, hvor han fik arbejde som fragtmand. Efter at have været værnepligtig og konstabel og senere blev udsendt i 1995 til Kroatien og Serbien, havde Knud Borg fået stort kørekort. Derfor kunne han køre lastbil, og på sin første dag skulle han fragte nyt inventar til Statoil. Ved ankomsten fandt han hurtigt ud af, at tankstationen forventede mere end fragt fra Knud Borgs side. Han skulle også montere det.
Ved sådan en udfordring og problemstilling gjorde den nyansatte lastbilchauffør, det der faldt ham allermest naturligt. Han løste problemet, monterede butiksinventaret og kom stærkere ud af situationen.
Lige siden har Knud Borg været inventarmontør for Statoil, der i dag hedder Circle K. Og han elsker det. For det handler ofte om at løse problemer, og det er noget af det bedste inventarmontøren kender til. Tit når han kommer ud til en opgave, er køledisken for lang, eller så er der ikke trukket strøm og lavet klar til montering.
“
“Et par uger efter jeg havde været på tankstationen, var de første Statoil butikker allerede bestilt. Og de ville kun have mig til at sætte det op. Det endte med, at jeg ikke lavede andet end at montere inventar for Statoil. Jeg kørte slet ikke lastbil med andet end det inventar, jeg skulle sætte op.”
Knud Borg | Ejer, Borg Inventar
Sidste øjeblik
Hvad kræver det at drive en montørvirksomhed?
“Først og fremmest tålmodighed. Det er en branche, hvor alting foregår i sidste øjeblik. Man kan forberede sig på alt det man kan, men det er helt sikkert at dagen før, bliver der lavet noget om. Det er helt typisk, at der er glemt et eller andet, og det skal man bare være forberedt på. Og så skal man være hurtigt tænkende og være god til at reagere på fejl. Vi kommer tit ud og starter op på noget, hvor vi så opdager, at det slet ikke kan lade sig gøre. Og det skal bare løses med det samme. Det er ikke noget med, at tager en uge at finde ud af. Vi gør det lige med det samme. Det tager en halv time, så er vi videre. Vi kan ikke vente otte dage på at få løst et problem, for om otte dage er vi i gang med noget andet.”
Selvstændighed
Efter femten år som lønmodtager opstod et nyt problem. Knud Borg var lige blevet selvstændig, men han anede intet om at drive sin egen forretning. Du har nok gættet, hvor det her er på vej hen, når virksomhedens nuværende status og Knuds person tages i betragtning. Og ja, det skulle løses, og selvfølgelig blev det løst. Alt hvad der hedder faktura, regnskaber og moms, skulle Knud Borg lære at holde styr på.
“Jeg er ikke bange for at lave forskellige ting. Jeg kan sagtens tørre skidt væk, jeg kan hakke i gulvet og skrue noget pænt op. Jeg kan også lave lidt snedkerarbejde. Men det der med at drive en virksomhed. Det anede jeg intet om.”
Fem år senere blev situationen yderligere kompliceret. Finanskrisen indtraf og Knud Borg blev presset til det yderste, samtidig med at mange af hans kolleger måtte gå konkurs. Men den mønske montørdirektør var fast besluttet på at holde sammen på virksomheden.
“Jeg var selvfølgelig heldig fordi, jeg havde Statoil. Men jeg mistede også mange kunder, og det var trægt. Men jeg fik det til at løbe rundt og tvang mig selv igennem det. Det skulle lykkes.”
Familien Borg
I forlængelse af at Knud Borg oprettede Borg Inventar skulle firmabilen plastres ind i logo og identitet. Marie Hammer, der er montørens kone, havde i længere tid ønsket at lave tryksager til reklame, og derfor blev Borg Reklame oprettet i samme åndedrag. På den måde kunne de selv stå for at foliere firmabilen.
Borg Reklame og Inventar er stadig tæt knyttet og bor på samme adresse i Stege. Nærhed og familie er noget Knud Borg sætter stor pris på. Inventarmontørens tre sønner Kenneth, Kasper og Kristian er ligeledes blevet en del af Borg-imperiet.
Desuden er nærheden en del Borg Inventars succes. For at få en montørvirksomhed til at vokse kræver det dygtige og dedikerede medarbejdere. Derfor lokker han de bedste medarbejdere til virksomheden med fleksible arbejdstider og gode arbejdsforhold.
“Hvis en af vores medarbejdere har brug for at holde fri, så holder man fri. Så er der en anden, der overtager. Det kan sagtens lade sig gøre. Og så får de løn fra de sætter sig i bilen om morgenen. Der er ikke alt det der med køretimer. Vi betaler også deres pauser, og gør generelt alt hvad vi kan for dem.”
Montørbranchen kan nemlig være hård. Ofte er det lange ture og arbejdsdage i Jylland, hvor det gælder om at blive færdig med en butik, mens kunderne strømmer ind og køber kaffe, benzin og croissanter.
“Når vi tilbyder nogen et job, og de siger ja, så siger vi: nu skal du lige gå hjem og spørge din familie først. For hvis de ikke er 100 procent med på det, så går det ikke. Og der har faktisk været en del, der er kommet tilbage og har sagt, at konen ikke er helt med på den eller børnene synes ikke, jeg skal være så meget væk. For hvis du først kommer hjem fredag eftermiddag og kører igen mandag, og er væk en hel uge, så er det ikke meget, du ser din familie. Og det er vilkårerne.”
Knud Borg ved nøjagtigt, hvad det kræver. Han har selv været montør i over 30 år, og været væk fra familien i flere uger ad gangen.
Musikbutik og fremtid
I takt med at Knud Borgs sønner er blevet involveret i virksomheden, har den udviklet sig. Fra at være Borg Inventar og Borg Reklame, er der kommet en ny Borg til. Borg Sound er den seneste tilføjelse til virksomhedsporteføljen, og den løser et nyt problem. Sønnerne Kristian og Kasper Borg kunne sammen med Knud Borg konstatere, at der manglede fysiske butikker, hvor der kunne købes musikinstrumenter og lydudstyr.
4Sound var den sidste store kæde i Danmark, og de gik konkurs i 2019. Det var samme år, Borg Sound åbnede deres første butikker. Igen kunne Borg-virksomhederne hjælpe hinanden, for Borg Inventar leverede og monterede alt butiksinventaret til Borg Sound i Næstved, København og Odense.
“I stedet for at det kostede 800.000 kroner at indrette hver butik, kunne vi gøre det for 200.000 kroner.”
Knud Borg ved ikke, hvad det næste virksomhedseventyr kommer til at være. Men det kommer. For alle Borg-virksomhederne kører som de skal, og derfor mangler han problemer, han kan løse. Nye udfordringer.
“Når jeg har uddelegeret alting og begynder at kede mig. Det er farligt. Fordi så skal der ske noget nyt.”
Montørdirektøren har desuden et godt råd når det kommer til problemer:
“Man må aldrig nogensinde lade ting stå til. Tager man i stedet fat om problemerne eller stiller sig op og siger: jeg har et problem, kan I hjælpe mig? Så er der altid nogen, der hjælper.”