Turismeudviklingsprojekter skal løfte lokalområdet

af | 30. okt 2025 | Nyhedsbrev

I Klintholm Havn på Møn samarbejder Business Vordingborg, den lokale forening Vandklubben og Vordingborg Kommune om projektet ”Fremtidens levedygtige oplevelses- og læringshavn”. Foto: Business Vordingborg.

Der er gang i mange turismeudviklingsprojekter i Business Vordingborg i øjeblikket. Projekterne er hver især vigtige brikker i den samlede udvikling af turismen i Vordingborg Kommune, hvor Business Vordingborg i tæt samarbejde med kommunen har intensiveret fokus på turismeområdet.

I Klintholm Havn på Møn oplever det store udviklingsprojekt ”Fremtidens levedygtige oplevelses- og læringshavn” planmæssig fremgang, og det samme gør sig gældende for turismeudviklingsplaner for henholdsvis Stege og Vordingborg.

Destination Præstø Fjord har netop præsenteret en handleplan for, hvordan turismen omkring Præstø Fjord kan udvikles på en bæredygtig måde, så den skaber værdi både for besøgende og for det lokale samfund. Den kan man læse mere om her.

Ifølge Business Vordingborgs turismeudviklingskonsulent, Simon Zachodnik, vidner de igangværende projekter om et stærkt lokalt engagement og en fælles ambition om at skabe varig udvikling i hele Vordingborg Kommune.

”Målet er at skabe stærkere og mere levende steder, som både borgere, virksomheder og besøgende får glæde af året rundt. Der er stadig meget arbejde foran os, men retningen er sat, og samarbejdet på tværs af kommunen viser allerede, at vi rykker noget, når vi løfter i flok. Turismeudvikling handler i sidste ende om mennesker. Om at skabe steder og oplevelser, som både lokale og gæster har lyst til at være en del af,” siger Simon Zachodnik.

“Fremtidens levedygtige oplevelses- og læringshavn” er et klasseeksempel på, hvordan vi kan skabe store resultater i små lokalsamfund, når vi står sammen om det rigtige projekt.”

Simon Zachodnik| turismeudviklingskonsulent, Business Vordingborg

Simon Zachodnik kommer til at arbejde med turismeudvikling i Vordingborg Kommune

Turismeudviklingskonsulent Simon Zachodnik mener, at samarbejdet på tværs af kommunen allerede viser, hvordan tingene rykker, når vi løfter i flok. Foto: Business Vordingborg.

Fremtidens levedygtige oplevelses- og læringshavn

Med udgangspunkt i den oprindelige hvidbog for Klintholm Havn samt nye idéer og visioner for området arbejdes der i øjeblikket på at realisere det ca. 25 mio. kr. store udviklingsprojekt ”Fremtidens levedygtige oplevelses- og læringshavn”. I november 2024 modtog projektet 15,7 mio. kr. i støtte fra Erhvervsfremmebestyrelsen, samt yderligere bidrag fra blandt andre Nordea-fonden og Lokale og Anlægsfonden.

Projektet ledes i et samarbejde mellem Vordingborg Kommune og Business Vordingborg og består af tre hoveddele:

  1. Etablering af et Havhus med indendørs- og udendørsfaciliteter
  2. Ny anløbsbro til blandt andet turbåde
  3. Et sammenhængende promenadeforløb, som skal skabe opholdsrum og forbinde havnens områder.

Der arbejdes aktuelt på en ny lokalplan for området samt på at tilknytte virksomheder, der skal bidrage til realiseringen og etableringen af projektet, som forventes færdiggjort i slutningen af 2027.

”Fremtidens levedygtige oplevelses- og læringshavn” er et klasseeksempel på, hvordan vi kan skabe store resultater i små lokalsamfund, når vi står sammen om det rigtige projekt. Vi arbejder intensivt på at realisere projektet, som vil gøre Klintholm Havn til et endnu mere attraktivt område for gæster, borgere og erhvervsdrivende i fremtiden,” siger Simon Zachodnik.

“Stege har med sin unikke historie og placering ved vandet et stort udviklingspotentiale, som vi gerne vil realisere til gavn for både besøgende og borgere.”

Helene Urth | direktør, Business Vordingborg

Direktør og ejer hos Knudsen Extrusion Peter Rosenkrands

I Stege arbejder Business Vordingborg og Vordingborg Kommune sammen om en udviklingsplan for byen. Foto: Business Vordingborg.

Fokus på havn, strand og kulturhistorie

Business Vordingborg arbejder på udviklingen af en strategisk-fysisk plan for Stege by. Med udgangspunkt i Vordingborg Kommunes Stege Kystudviklingsplan fra 2020, skal den nye plan udgøre fundamentet for den langsigtede udvikling af Stege by, samt være grundlag for fremtidige fondsansøgninger.

Planen fokuserer særligt på området omkring lystbådehavnen og den historiske hovedgade, som er to centrale omdrejningspunkter for Steges byliv, oplevelser og turisme.

Målet er at skabe en stærkere sammenhæng mellem havn, strand og bymidte samt at formidle Steges rige kulturhistorie på nye og levende måder.

Business Vordingborg er projektleder på projektet i samarbejde med Vordingborg Kommune og destinationsudviklingsbureauet Norrøn, som har stor erfaring med at udvikle steder, hvor natur, kultur og lokale fortællinger bindes sammen i en fælles vision. Derudover arbejdes der tæt sammen med vandsportsforeningerne, som ønsker at etablere et nyt klubhus ved lystbådehavnen.

”Stege har med sin unikke historie og placering ved vandet et stort udviklingspotentiale, som vi gerne vil realisere til gavn for både besøgende og borgere. Ambitionen er at udvikle byen til et endnu mere attraktivt sted at opholde sig – som borger, forening og gæst udefra,” fortæller Simon Zachodnik.

Projektet skal styrke Steges attraktivitet, skabe nye investeringsmuligheder og bevare byens kulturhistoriske arv – samtidig med, at byen forberedes på det stigende besøgstal, der forventes i forbindelse med åbningen af Femern Bælt-forbindelsen i 2030. Ved at forene kultur, byliv og bæredygtig turisme skal Stege udvikles til en levende oplevelsesby, hvor fortid og nutid mødes i et tidssvarende bymiljø.

Det forventes at udviklingsplanen vil blive lanceret i februar 2026.

Læs mere: Citymanagerne bliver til købstadsudviklere

Direktør og ejer hos Knudsen Extrusion Peter Rosenkrands

Simon Zachodnik og Business Vordingborg er involveret i udviklingsarbejdet med en ny visuel turismeudviklingsplan for Vordingborg by og omegn. Foto: Business Vordingborg.

Strategisk turismeudviklingsplan for Vordingborg by

Udover det strategiske arbejde med turisme på Møn og i Præstø, har Business Vordingborg også fokus på Vordingborg by. Her er udviklingsarbejdet med en ny visuel turismeudviklingsplan for Vordingborg by og omegn i gang. Det skal sætte en klar retning for byens fremtidige udvikling som oplevelsesdestination.

Planen samler de mange eksisterende planer for området og omsætter dem til en fokuseret, handlingsorienteret turismeplan, som både skaber overblik og inspirerer til samarbejde og handling.

Formålet er at definere de primære strategiske turisme- og oplevelsesprojekter, der kan gøre Vordingborg mere attraktiv, styrke sammenhængen mellem havn, kultur og byliv, samt skabe stolthed og ejerskab blandt borgere og erhverv.

Udviklingen sker i tæt dialog med lokale interessenter gennem workshops og dialogmøder. Vi bygger videre på eksisterende planer og idéer med ambitionen om at samle retningen og skabe nyt momentum.

”Turismeudviklingsplanen skal fungere som et fælles strategisk redskab og være en slags billede på den retning, som vi sammen ønsker at bevæge Vordingborg i. Målet er at skabe en samlet fortælling om kongebyens potentiale og sikre, at udviklingen sker med både kvalitet, retning og lokal forankring,” siger Simon Zachodnik.

Planen forventes offentliggjort i starten af 2026, hvorefter en ny proces om realisering af de strategiske initiativer vil gå i gang.

Direktør og ejer hos Knudsen Extrusion Peter Rosenkrands

Foto: Frame & Work

Overnatningsanalyse Vordingborg by

En af de primære fokusområder i planen for Vordingborg by, handler om at udvikle overnatningsmuligheder, forklarer Simon Zachodnik.

”Vi gennemfører i øjeblikket i samarbejde med rådgivningsfirmaet Telling & Nesager en analyse, der skal give et dybere indblik i overnatningspotentialet i Vordingborg by og omegn. Analysen ser blandt andet på, hvordan byen bedst kan imødekomme fremtidige behov og udnytte de muligheder, som opstår i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen,” siger turismeudviklingskonsulenten.

Udover at kortlægge det forventede fremtidige overnatningsbehov, skal projektet også give anbefalinger til målgrupper og koncepter, der matcher både markedets efterspørgsel og byens særlige potentiale.

”Vordingborg by har et stort uforløst turismepotentiale, men vi er nødt til at få udviklet overnatningsudbuddet i området, hvis vi skal være en relevant turistdestination i fremtiden. Samtidig skal vi turde tænke nyt og kreativt i måden, vi udformer fremtidens overnatningskoncept på,” lyder det fra Simon Zachodnik.