Butikker overvinder corona med kreativitet og sammenhold

af | 30. mar 2021 | Detail, Erhvervsnyheder

Corona-restriktioner har bragt sine udfordringer for detailhandlen, men butiksdrivende har tilpasset sig til situationen med nye ideer og løsninger i samarbejde med hinanden.

Hos Moshroom i Stege er der travlt. Dagen før vores besøg fik indehaver Charlotte Bagge Hansen nemlig en ny idé, som betyder, at hun nu har fået stakkevis af ordrer på lykkeposer, hvor hun kan sælge ud af vintervarer.

”Vores lager er fyldt med vinterkollektionen for hundredtusindvis af kroner, og tøj bliver ikke mere værd med tiden. Lige om lidt kommer de nye kollektioner, så vi må af med varerne selvom det bliver uden avance. Derfor pakker vi lige nu lykkeposer til en værdi for over 2.000 kroner, som vi sælger for 300 kroner – et 24-timers tilbud, som mange har sagt ja til,” fortælle Charlotte med et smil, mens hendes medarbejder går rundt i butikken for at pakke lykkeposerne.

Lykkeposerne er blot en ud af mange ideer, som er blevet realiseret det seneste år mens corona-restriktioner har ændret både planer og dagligdag for mange butiksdrivende. Charlotte har blandt andet afholdt modeshows i egen stue og arrangeret udendørs lørdagsmarkeder med andre butikker. Hun har også givet gaveposer til det værdsatte sundhedspersonale, pædagoger og lærer og arrangeret livestreams, hvor kunder har kunne handle deres tøj online.

”Vi har haft travlt, og uden den her dygtige medarbejderstab kunne jeg ikke gøre det,” fortæller Charlotte.

City Manager for Stege Tina Olsen er med på besøget, og hun har kunnet se, hvordan butikkerne har tænkt anderledes og arbejdet sammen.

Hun fortæller: ”Hele byen har gjort en særlig indsats og støttet hinanden. Charlotte står særligt frem i dag, fordi hun har været en kilde til inspiration for mange, og fordi hun har stået i front i at skabe samarbejde, blandt andet med en erfagruppe af butiksdrivende, som mødes hver fredag for at dele ideer og erfaringer med hinanden.”

 

Charlotte tilføjer: ”Uden hinanden er vi ikke noget”.

Nu, hvor butikkerne igen må åbne og dagligdagen ligner sig selv lidt mere, har erfagruppen aftalt at mødes én fredag om måneden, fordi samarbejdet har haft stor værdi for alle parter.

Fra nej til ja til nej

Pia Studsgaard Larsen, indehaver af Maggie Dee i Vordingborg, kan nikke genkende til Charlottes oplevelser. Hun måtte nemlig også finde den kreative kasket frem, da detailhandlen grundet corona-restriktioner måtte lukke ned den 25. december 2020.

”Først tænkte jeg nej – det kommer ikke til at gå. Så gik det op for mig, at jeg kunne holde juleferie for første gang i mange år! Og det var en fed følelse, men det holdt jo ikke længe. Nedlukningen fortsatte, og jeg måtte finde på noget for at min forretning kunne blive ved med at løbe rundt. Jeg så det som et valg mellem at vente på ubestemt tid eller komme igang med januarudsalget på en anden måde,” fortæller Pia Larsen.

Hun undersøgte de kanaler, hun havde til sine kunder udover butikken. Efter nogle overvejelser fandt Pia en løsning; online auktioner via livestreams på Facebook. Det har været så stor en succes, at Pia har tømt lageret for vintervarer, men det krævede også en stor indsats.

”Det har krævet meget planlægning. Hele butikken skulle tilpasses til det setup, som livestreaming krævede. Det tog ½-2 dage at gøre tøjet klar før livestream, selve livestreamingen tog ca. 2 timer med ekstra personale og dagen efter pakkede vi fra kl. 8-16. Men det er helt sikkert livestreamingen, der har hjulpet os gennem nedlukningen,” fortæller Pia, som forventer at fortsætte med livestream den sidste søndag i hver måned.

Stor støtte fra lokalsamfundet

Under corona-nedlukningen har Pia oplevet stor støtte fra kunder, der har valgt at handle lokalt på trods af, at de ikke har kunne besøge butikken.

”Nu kan vi igen byde kunderne velkomne i butikken, og mange har bemærket, hvor tomt det har været under nedlukningen. Flere kunder har fået øjnene op for, hvordan handelsgaden ville se ud, hvis butikkerne ikke er her. Jeg tror, at det har været med til at motivere til at støtte lokalt, og det sætter vi lokale butikker stor pris på,” fortæller Pia.

 

City Manager og formand for Bycentrum Vordingborg, Charlotte Stage, er taget med på besøg hos Pia og tilføjer:

”Butikkerne har været gode til at omstille sig og finde på nye ideer, og den lokale støtte har været altafgørende. Jeg forventer også, at vi har endnu en god sommersæson i vente selvom vi ikke kender omstændighederne omkring corona-restriktioner endnu. Men vi har allerede en masse planer, og vi glæder os.”

Søren Knudsen - Presse- og kommunikationsrådgiver

Skrevet af Søren Knudsen

Presse- og kommunikationsrådgiver

T: +45 20 40 95 92
E: sk@businessvordingborg.dk

Tilmeld dig nyhedsbrev fra Business Vordingborg

Tilmeld dig Business Vordingborgs nyhedsbrev