Investorer, flyselskaber, banker og finansielle institutter fra hele verden var torsdag samlet på hotel Clarion i København, fordi Arcadia eFuels afholdte partnerdag og præsenterede det endelige design på deres kommende power to x-anlæg på Masnedø ved Vordingborg.
Og budskabet fra CEO i Arcadia eFuels, Amy Hebert, var krystalklart.
”Vi er klar til produktion, men vi mangler det sidste skub.”
Med det sidst skub mener Amy Hebert, at flybrændstofproducenter mangler sidste investering fra investorer samt aftageraftaler med flyselskaber. Derfor havde Arcadia eFuels inviteret til partnerdag.
”Vi har afholdt partnerdag for at informere alle om, at nu var brikkerne på plads til næste skridt. Så nu skal vi have finansiering på plads. Det betyder også enormt meget at alle involverede parter kan se, hvor mange der er involverede og bakker op om projektet. Så alle kan se at det her ikke er et one-man-show eller one-woman-show, det er faktisk et 100-mands-strygeorkester,” fortæller plant manager for Arcadia eFuels i Vordingborg Martin Nielsen.
Borgmester i Vordingborg Kommune, Mikael Smed, var også inviteret til partnerdag, hvor han foran de fremmødte delte kommunens begejstring og opbakning til Arcadia eFuels’ projekt.
” Det har været en superspændende dag. Der har været nogle gode indlægsholdere, der dels har beskrevet, hvad det er for et anlæg, og hvor langt Arcadia eFuels er i processen. Der har været en masse viden om, hvad det er for noget brændstof, samt hvilke produkter Arcadia eFuels konkurrer med i fremtiden. Det har faktisk været sådan en vidensbank, man er trådt ind i i dag,” lyder det fra Mikael Smed, som fortsætter:
”Jeg fik også lov til at dele Vordingborg Kommunes budskab om at blive Østdanmarks kraftcenter for grøn energi for en vid kreds af stakeholders inden for økonomi, og det tror jeg er et godt sted at få sagt sådan noget.”
Anlægget på Masnedø skal producere CO2-neutralt flybrændstof baseret på brint, CO2 og vand. CEO Amy Hebert kunne til partnerdagen fortælle, at Arcadias anlæg i Vordingborg bliver udelukkende elektrificeret fra grøn energi. Produktionen fra power to x-anlægget kommer til at spare verden for 260.000 tons CO2-udledning om året, gennem de 80.000 tons efuels, der produceres på anlægget.
“
“EU-mandatet i 2030 kræver, at der skal minimum 12-14 Power-to-X-anlæg i samme størrelse som vores bare for at overholde det mandat. I dag er der 0.”
Martin Nielsen | Plant Manager, site Vordingborg at Arcadia eFuels
Bæredygtig flybrændstof påbydes
Og Arcadia eFuels har lige nu lovgivningen på deres side. EU har netop vedtaget at der fra 2030 skal være 1,2% eSAF blandet i konventionelt flybrændstof. Procentdelen stiger op mod 2050, hvor i 2035 skal der være 5 procent eSAF iblandet. Derudover har den danske regering præsenteret deres kommende CO2-afgift på flybilletter.
”EU-mandatet i 2030 kræver, at der skal minimum 12-14 Power-to-X-anlæg i samme størrelse som vores bare for at overholde det mandat. I dag er der 0,” siger Martin Nielsen og forklarer at der ikke er andre anlæg, som er længere i udviklingen end Arcadia eFuels.
”Men der udvikles lige nu på et anlæg i Sverige og et i Norge, som er med en lidt mindre kapacitet end Arcadia-anlægget i Vordingborg.”
Arcadia eFuels åbnede deres såkaldte datarum i januar, hvor investorer kan få indblik i business casen bag og på den baggrund træffe beslutning om endelig investering (FID).
Power to x-anlægget på Masnedø kommer til at kræve en investering på minimum 7 milliarder kroner. Flybrændstofproducenten har tidligere modtaget trecifrede millioninvesteringer fra både franske SWEN Capitals og den tyske investeringsfond KGAL.