Der var masser af vind og barsk vejr, da Arcadia eFuels topfolk for nyligt kom på besøg på Vordingborg Havn for at se hvor verdens første storskala produktionsanlæg til netto neutral flybrændstof skal ligge.
Omme bag de store støbehaller til Storstrømsbrobyggeriet – mod syd – er den hidtil største udvidelse af Vordingborg Havn i fuld gang. Og det er på det areal, at Arcadia eFuels planlægger at investere et anseligt antal milliarder kroner i et Power-To-X produktionsanlæg, der skal producere 100 millioner liter eFuel til fly om året.
Forsvarligt klædt på og med de obligatoriske gule veste drog administrerende direktør Amy Hebert, Juridisk direktør Louisa Colombo ud sammen med Jesper Kraft Andersen fra Vordingborg Havn for at se på udvidelsen af havnen.
Det var en tilfreds og ret så begejstret Amy Hebert, der med egne øjne kunne se at det går planmæssigt fremad med havneudvidelsen.
“
“Vi ser frem til at demonstrere for verden at produktionsanlægget fungerer, og at vi kan bygge flere anlæg rundt om i verden, efter at det første er taget i brug.”
Amy Hebert | CEO, Arcadia eFuels
Arcadia eFuels vil bygge et produktionsanlæg til at producere fremtidens grønne brændstoffer ved hjælp af Power-To-X anlæg og dermed producere netto neutrale brændstoffer.
Arcadia eFuels bruger strøm fra vedvarende energikilder som vind og sol samt vand og CO2 til at producere netto neutralt brændstof til fly. Det er såkaldt eFuel, der kan bruges i eksisterende flymotorer og eksisterende infrastruktur. Strømmen kommer fra havvnindmølleparker i Østersøen og solcelleparker.
“
“Det er virkelig spændende, og vi er glade for at kunne få projektet i gang. Det er rigtig dejligt at se de fremskridt, som havnen gør med at gøre byggegrunden klar til os.”
Amy Hebert | CEO, Arcadia eFuels
Arcadias planlagte produktionsanlæg på Vordingborg havn vil årligt kunne producere cirka 100 millioner liter brændstof om året.
”Forhåbentlig kommer anlægget til at se rigtig godt ud og vi får nogle fine bygninger, der kommer til at ligne et fuldt udbygget eFuels produktionsanlæg,” siger Amy Hebert.
Arcadia eFuels er et dansk selskab med amerikanske Amy Hebert i spidsen.
”Vi bygger verdens første eFuels-brændstofanlæg hvor vi bruger vedvarende energi fra sol og vind. Ved hjælp af elektrolyse fremstiller vi brint der tilsættes biogen CO2. Gennem en række produktionstrin kan vi så fremstille det jetbrændstof og diesel som vi alle bruger i dag,” forklarer Amy Hebert.
Produktionsanlægget på Vordingborg Havn bliver verdens første storskala anlæg, der skal producere eFuels til fly.
”Vi bruger gennemprøvet teknologi sammensat på en ny måde. Brændstoffer består jo grundlæggende af brint og kulstof, og det er det vi bruger til at producere fremtidens grønne brændstof,” siger Amy Hebert.
Arcadia eFuels bliver frontløber på produktion af flybrændstof ved hjælp af Power-To-X anlægget på Vordingborg havn.
Derfor valgte de Vordingborg
Valget af Vordingborg Havn skete i konkurrence med andre byer i Danmark, Europa og USA. Men i sidste ende var valget nemt lyder det fra Arcadia eFuels.
”For det første har vi fået stor støtte fra Vordingborg Kommune. Det har været positivt at opleve kommunens arbejde med at tiltrække grønne virksomheder til Vordingborg,” siger Amy Hebert.
Den anden grund er at der er masser af vedvarende energi i den sydlige del af Sjælland og Lolland-Falster.
”Vi arbejder sammen med Energinet om det, og placeringen i Vordingborg et godt sted at være for at afbalancere elnettet på den rette måde mellem efterspørgsel og udbud af el,” forklarer Amy Hebert.
Tredje grund er at Vordingborg Havn ligger godt.
”Vi planlægger at al vores produktion skal udskibes herfra og sejles til modtagerne. Derfor matcher Vordingborg alle de kriterier vi ledte efter,” siger Amy Hebert.
Milliardinvestering
Det er en milliard investering, der er på vej på Vordingborg Havn. Større end byggeriet af den nye Storstrømsbro.
”Den er ret stor – vi er tæt på næsten 1 milliard Euro eller 7,5 milliarder danske kroner. Så det er ret betydelig investering i det her projekt,” siger Amy Hebert.
Det er især elektrolyseteknologien, der gør projektet så dyrt, da det er ny teknologi.
Amy Hebert og Louisa Colombo arbejder intensivt på at finde investorer, og det arbejder skrider godt fremad. Der er stor interesse i at investere i eFuels produktionen fra såvel finansielle som strategiske investorer.
”Vi forventer at have styr på finansieringen i 3. kvartal i år, og hvis alt går efter planen, kan vi starte produktionen op i begyndelsen af 2025,” siger Amy Hebert.