Lynladerkapacitet forstærkes i Vordingborg

af | 17. feb 2022 | Erhvervsnyheder, Grøn omstilling, Teknologi

Siden regeringens udmelding om, at der skal 775.000 elbiler på de danske veje inden 2030, er det kun gået én vej for salget af elektrificerede køretøjer. Antallet af elbiler er steget 190,4 procent det seneste år, og elbilens andel af det samlede bilsalg er steget fra 5,6 til 17,8 procent. En forøgelse af lynladerkapacitet kan derfor være nødvendig.

Rådhustorvet i Vordingborg

Det er her på Rådhustorvet, de to ny ladestationer anlægges.

Der er allerede mange elbiler på vejene, men infrastrukturen halter efter udviklingen. I hele Vordingborg Kommune er der kun to steder, hvor der er mulighed for at lynlade en elbil. Det er ved afkørsel 41 og på Farø.

Men det vil KISS Energy fra Vordingborg lave om på. De etablerer to nye lynladestationer på Rådhustorvet i Vordingborg. Det vil forøge lynladerkapacitet i Vordingborg.

“Mit primære formål med det er at løse problemet med ladestationer i Vordingborg, som er stigende. Jeg kender flere blandt andet fra København der kommer herned i elbil og bliver udfordret, når de skal hjem igen,” fortæller Dennis Sommer, der er direktør i KISS Energy.

Direktøren synes, det giver god mening at private aktører afhjælper problemet i stedet for at lade eksempelvis kommunen stå for anlægning af nye ladestationer.

“Hvis det bliver et offentligt anliggende, så er udsigterne til, at vi omstiller til grøn energi, meget lang. Der er alt for meget bureaukrati.”

“At sælge ampererne tilbage til energiselskaberne er der ikke noget forretning i. Derfor er det bedre at udnytte dem og samtidig afhjælpe et behov. Det giver meget god mening for os.”

Direktør Dennis Sommer | KISS Energy

Direktør i KISS Energy Dennis Sommer

Direktør for KISS Energy Dennis Sommer.

Den gamle Kvickly

KISS Energy ligger selv på Rådhustorvet i den gamle Kvickly-bygning. Da Kvickly havde adresse i bygningen, var der et stort behov for strøm. Men nu ligger der primært kontorer, og derfor er der en masse strøm til rådighed, der ikke bliver brugt.

Direktøren kører blandt andet selv i elbil, og det var på den måde, han selv stødte på behovet for lynladestationer. Udover ladestationer på Rådhustorvet har virksomheden planer om at etablere offentlige ladere på to andre ejendomme, som selskabet ejer og dermed gøre sit for at forøge lynladerkapacitet i lokalområdet.

[visual-link-preview encoded=”eyJ0eXBlIjoiaW50ZXJuYWwiLCJwb3N0IjoyMzI4NiwicG9zdF9sYWJlbCI6IkluZGzDpmcgMjMyODYgLSBWb3JkaW5nYm9yZyBibGV2IGZyZWRhZyBlbmRudSBncsO4bm5lcmUiLCJ1cmwiOiIiLCJpbWFnZV9pZCI6MCwiaW1hZ2VfdXJsIjoiIiwidGl0bGUiOiJMw4ZTIE9HU8OFOiBWb3JkaW5nYm9yZyBibGV2IGZyZWRhZyBlbmRudSBncsO4bm5lcmUiLCJzdW1tYXJ5IjoiIiwidGVtcGxhdGUiOiJ0ZXN0In0=”]

Afsøger markedet

Det er ikke planen, at KISS Energy skal etablere ladestationer på eksterne lokationer. Dog vil direktøren heller ikke afvise, at det kan blive aktuelt, hvis der viser sig et potentiale.

“Nu prøver vi det af og ser, hvordan markedet er for det.”

Derfor kommer der en opfordring fra Dennis Sommer, om at undersøge strømkapaciteten i de ejendomme man har.

“Hvis strømmen ligger et sted, hvor der er en god indfaldsvej eller i bymidten, så skal man bare tage fat i nogle af de aktører, der er på markedet. De er meget interesserede i at få udbredt ladestationer.”

Desuden kan private og offentlige selskaber søge om medfinansiering til grøn drivmiddelinfrastruktur til erhvervstransporten. Puljen på 72 millioner kroner skal blandt andet være med til at fremme etablering virksomheders egen tank- og ladeinfrastruktur.

Lynladerne på Rådhustorvet vil kunne lade med op til 150 kwH, og driften skal varetages af en endnu ukendt samarbejdspartner.

Kasper Buur - Presse- og kommunikationskonsulent

Skrevet af Kasper Buur

Presse- og kommunikationskonsulent

T: +45 51 93 58 29
E: kb@businessvordingborg.dk

Tilmeld dig nyhedsbrev fra Business Vordingborg