Klimakompas kan sende SMV’ere i grønnere retning

af | 16. dec 2021 | Detail, Erhvervsnyheder, Grøn omstilling, Iværksætteri

Det nye Klimakompas fra Erhvervsministeriet kan udregne små og mellemstore virksomheders CO2-udledning. Lokal klimabevidst virksomhed anerkender bestræbelserne på at udbrede kendskabet til de enkelte virksomheders forurening.

Den grønne omstilling er for alvor i fokus og forude lurer et mål om, at Danmark skal reducere 70 procent af landets CO2-udledning.

Derfor får små og mellemstore virksomheder nu hjælp til at blive grønnere. Erhvervsministeriet og Energistyrelsen lancerer et statsligt beregningsværktøj, der kan udregne små og mellemstore virksomheders klimaaftryk – det såkaldte Klimakompas.

Økoladen er en chokoladevirksomhed fra Ørslev, der allerede nu gør en ekstra indsats for klimaet og et grønnere miljø. Jan Elmelund er direktør for den klimabevidste virksomhed, og han synes, at det nye Klimakompas er en god idé.

“Det er noget, vi alle skal have en aktie i hen ad vejen, hvis det skal lykkes. Det er ikke nok, det kun er en lille gruppe, der gør det. Det er alle, der skal omlægge,” lyder det fra Jan Elmelund.

Jan Elmelund spejder langt efter ligesindede

Direktør for Økoladen i Ørslev, Jan Elmelund, håber, at Klimakompasset kan få mindre virksomheder til at træffe grønnere valg. Foto: Kasper Buur Nielsen.

Efterspurgt værktøj

Det nye Klimakompas er en online formular, der kan beregne små og mellemstore virksomheders CO2-aftryk, så de kan få overblik over, hvordan klimabelastningen fordeler sig på deres forskellige aktiviteter.

“Når jeg været ude at besøge virksomheder i Danmark, oplever jeg, at man virkelig gerne vil tage den grønne førertrøje på. Men jeg oplever også, at virksomhederne alt for ofte har svært ved at dokumentere over for kunderne og samarbejdspartnere, hvad deres reelle klimaaftryk er,” udtaler Erhvervsminister, Simon Kollerup i en pressemeddelelse.

Ifølge Erhvervsministeriet kan klimakompasset skabe et grønt overblik og bevidsthed om den grønne omstilling internt i virksomhederne. På hjemmesiden kan de små og mellemstore virksomheder indtaste og udregne, hvordan udledningen fordeler sig indenfor kategorier som eksempelvis energi, transport og indkøb.

Der er desuden mulighed for at vurdere effekten af planlagte tiltag. På den måde kan virksomheden vurdere, om det blandt andet kan betale sig at reducere sit klimaaftryk ved at mindske brugen af transport, eller om der er andre og bedre grønne løsninger og investeringer.

Solceller på lagerbygning

Økoladen gør mange ting for en grønnere produktion af deres økologiske chokolade. Blandt andet affaldssorterer de og køber 100 procent grøn vindenergi. Det resulterede i at chokoladefabrikken i Ørslev var én af de nominerede til Vordingborg Erhvervsforenings Den Grønne Pris, og ifølge direktør Jan Elmelund er den grønne profil essentiel for virksomheden.

“Hvis man interesserer sig for økologi inden for madvarer, så kommer det andet meget naturligt. Det er ligesom en del af balancen i naturen. Alting har en pris. Hvis vi forurener, ender det med vi ikke kan drikke vandet, der kommer op af jorden. Tingene hænger sammen på en eller anden måde,” forklarer direktøren.

Den lille chokoladefabrik har stor succes med at producere bæredygtig og økologisk chokolade. Så stor succes, at de nu er i gang med at udvide deres lagerkapacitet, og planen er, at den nye lagerbygning skal beklædes med solceller.

Økoladen beklæder den nye lagerbygning med solceller

Her opføres Økoladens nye lagerbygning, der bliver beklædt med solceller. Foto: Kasper Buur Nielsen

Umiddelbart er der ikke nogen økonomisk gevinst ved at etablere solcellerne, men der er ifølge Jan Elmelund flere aspekter i investeringen. Først og fremmest er det et godt formål og bidrager til at gøre puljen af grøn energi større. Derudover er der et fremtidsaspekt i solcellerne. Lige nu stiger efterspørgslen og prisen på strøm, og derfor kan det vise sig, at Jan Elmelunds egen elforsyning gennem solcellerne bliver en god forretning.

“Det er jo fint at blive mindre afhængig af gas og olie fra udlandet. Det giver større forsyningssikkerhed, og desuden vil Danmark stå stærkere rent geopolitisk,” forklarer Økoladens ejer.

Administrativ byrde

Jan Elmelund mener grundlæggende, at Klimakompasset kan være en god idé. Dog frygter han at det nye tiltag risikerer at strande som en administrativ byrde.

“Mindre virksomheder, som denne, har i forvejen tonsvis af papirarbejde, der skal udfyldes og administreres. Derfor kan det virke lidt urealistisk, at de skal prioritere at bruge tid på at registrere og beregne CO2-udledning,” siger han.

Jan Elmelunds chokolade fremstilles ved hjælp af grøn energi

Chokoladen fra Økoladen produceres udelukkende med grøn energi. Foto: Kasper Buur Nielsen

Ifølge den klimabevidste chokoladefabriksejer er det vigtigste, at interessen og drivkraften opstår naturligt i virksomheden og kommer af lyst. Dernæst kan Klimakompasset være et godt værktøj til at komme i mål. Jan Elmelund håber dog, at flere lokale virksomheder vil være med til at forbedre miljøet også selvom tiltag som Klimakompasset skaber yderligere administrativt arbejde.

“Man kan altid starte med små ting. Alene det med at begynde at affaldssortere kan gøre en forskel,” siger han.

På klimakompasset.dk kan din virksomhed komme i gang med beregningerne. Her er der desuden en trin-for-trin guide. Udover Klimakompasset er der mange forskellige tilskudsordninger og rådgivning til små og mellemstore virksomheder, der vil med på den grønne bølge.

Blandt andet er der et nationalt projekt, der hedder Grøn Cirkulær Omstilling. Her kan små og mellemstore virksomheder få tilskud til eksempelvis grønne investeringer.

Denne artikel er skrevet af Kasper Buur

Presse- og kommunikationskonsulent

T: +45 51 93 58 29
E: kb@businessvordingborg.dk

Kasper Buur Business Vordingborg

Tilmeld dig nyhedsbrev fra Business Vordingborg

Tilmeld dig Business Vordingborgs nyhedsbrev