Elektrificeringen af den lette transport på land har længe været i gang, hvor den amerikanske bilproducent Tesla har skubbet på udviklingen med deres populære el-biler. Men på vand er sagen en anden. Her har udviklingen stået i stampe, da det har været vanskeligt at opnå et optimalt lejde mellem fart og rækkevidde. Det vil virksomheden Eboating lave om på.
I Kalvehave på Sydsjælland har Gert Larsen, grundlægger og medejer af virksomheden Eboating, løst el-udfordringen på vand, og derfor står de nu og banker på til et kæmpestort marked i hele Europa. Eboating er netop hjemkommet fra Colombia, hvor de har indgået en aftale med AB, som er én af verdens største producenter af ribgummibåde. Eboating og AB går sammen om at levere el-ribgummibåde til hele det europæiske marked.
”Potentialet er megastort. World Sailing går ind nu og laver ny lovgivning om, at til store events som Olympiaden og VM-stævner, det skal trænerbåde sejle på strøm. Der er vel 300-400 trænerbåde alene i Danmark,” forklarer Gert Larsen og fortsætter:
”Men vi har sådan set ikke tænkt os alene at starte i Danmark. Vi har tænkt os at starte i Europa. Og sige det er vores marked for trænerbåde. Salgskanalen er på plads. Og vi har kapaciteten og leverandørkæden i orden til, at vi kan skalere op.”
Hos E-boating tilbyder de langt mere end blot elektrificerede ribgummibåde. Gert Larsen og hans fire fuldtidsansatte ombygger eksisterende benzindrevne både til el og servicerer påhængsmotorer fra Torqeedo. Derudover sælger virksomheden E-boating ror og drejbare sejldrev til sejlbåde.
“
“Det har været svært at opnå en høj fart og samtidigt en lang rækkevidde. Det har vi løst nu. Vores båd kan realistisk sejle i omegnen af 37 sømil med gashåndtaget i bund.”
Gert Larsen | Grundlægger og medejer, E-boating
Lang sejltid og lav vægt
Problemet med el-drevne ribgummibåde har enten været for kort rækkevidde eller lav fart. Ved at kombinere batterier, påhængsmotor og skrog fra forskellige producenter, er det lykkedes Eboating at skabe et samlet produkt som er overlegent i forhold til andre producenter på markedet. Gert Larsen og Eboating har simpelthen fået de bedste dele på markedet til at spille sammen, og det er helt unikt.
”Det har været svært at opnå en høj fart og samtidigt en lang rækkevidde. Det har vi løst nu. Vores båd kan realistisk sejle i omegnen af 37 sømil med gashåndtaget i bund,” siger Gert Larsen.
Ribgummibådene fra Eboating er bygget op om et aluminiumsskrog fra AB og påhængsmotorer fra Torqeedo.
”Det, som er specielt ved båden, er helheden. Det er en ekstremt let båd, ekstremt let og højeffektiv batteribank og nogle meget højeffektive motorer. Det gør, at vi kan sejle stærkt, og vi kan sejle langt,” forklarer Gert Larsen, som selv har bygget og udtænkt den styreenhed, der får alle delene til at spille sammen.
Udviklet i Kalvehave
Manden bag Eboating har hverken en ingeniøruddannelse eller anden uddannelsesmæssig baggrund for at udvikle og sammensmelte tekniske løsninger. Gert Larsen er selvlært og har indsamlet al viden om teknik og mekanik på egen hånd.
”For 5 år siden var jeg en en-mands hær, som rendte rundt og var lidt excentrisk på Kalvehave Havn og snakkede om el-motoriserede både,” fortæller Gert Larsen.
Det har altid været det tekniske, som har fanget Gert Larsens opmærskomhed. Om det så var programmering af anti-spinsystemer til racerbiler eller stroboskoplysshow i ungdomsklubben.
Eboatings elektriske Coach-både opstod, fordi Gert Larsen selv har været juniortræner i diverse sejlklubber og oplevet behovet for elektrificerede trænerbåde. Derudover ville Gert Larsen også forbedre havmiljøet.
”Vi har rigtig meget forurening ude i vores verdenshave efterhånden. Eboatings tilgang er at levere et så miljøvenligt produkt som muligt ” lyder det fra Gert Larsen.
“
“Både politi, forsvar, hjemmeværnet og andre offentlige instanser bruger den type både. Og så har erhvervslivet travlt med at få lagt om, fordi det er væsentligt billigere at sejle på el.”
Gert Larsen | Grundlægger og medejer, E-boating
Bedre båd
De fleste bådproducenter tænker traditionelle både som i stedet for benzinmotor drives med el. Det var også her Eboating startede for fem år siden, hvor Gert Larsen ombyggede en benzin-båd til el.
Men det gik op for Gert Larsen, at el-båden skulle gentænkes, og der var særligt én faktor som var helt essentiel.
”Det er vægt og vægt og atter vægt. Og så den rigtige form.”
Når først koden er knækket, får man ifølge Gert Larsen, en langt bedre båd, når den sejler med en el-motor.
”Der er en bedre manøvrebilitet i en elbåd. Og så er det ligesom med en Tesla. Det er en elastik man slipper, når man lægger gashåndtaget ned. Så er det altså afsted. Der er noget helt andet power og drejningsmoment i el-motorer,”
Selvom købsprisen er noget højere på Eboatings el motoriserede ribgummibåd end en traditionel benzinbåd, så giver el-båden stadig mening.
”Når vi går ind og kigger på samlede driftsomkostninger, så koster det cirka en tiendedel at sejle på el. Service på motorerne er en af de store poster når sådan en båd bliver brugt til hverdagsbrug, og det er markant lavere på el-motorer,” siger Gert Larsen.
Gode projekter på vej
Ribgummibådene fra Eboating er primært tiltænkt sejlklubber, hvor båden kan fungere som trænerbåd. Men de kan også bruges i mange andre sammenhænge, forklarer Gert Larsen.
”Både politi, forsvar, hjemmeværnet og andre offentlige instanser bruger den type både. Og så har erhvervslivet travlt med at få lagt om, fordi det er væsentligt billigere at sejle på el.”
Og Eboating har gode kort på hånden nu blandt andet på grund af samarbejdsaftalen med colombianske AB, hvor Eboating får adgang til AB’s europæiske salgskanal.
”Vi har en god ejerkreds, så jeg tror på vores projekt. Jeg tror på, at vi kan blive markedsførende inden for elektriske ribgummibåde,” siger Gert Larsen.