fbpx

Møns Bank får ny direktør med passion for det lokale

2. mar 2022 | Erhvervsnyheder, Vordingborg Erhverv nyheder

Direktør i Møns Bank Flemming Jul Jensen stopper officielt som bankdirektør den 23. marts 2022 og overdrager posten til Per Sjørup Christiansen.

Per Sjørup Christiansen foran den bank han overtager

Den nye direktør kommer blandt andet fra en stilling som landedirektør i BankNordik samt regionsdirektør i Viborg og ledende stillinger i Nordea, Aarhus, hvor han er født og opvokset. Senest har han været forretningsdirektør i BEC Financial Technologies med ansvaret for partnerskaber og udvikling i samspil med 51 BEC-banker.

Ifølge Per Sjørup Christiansen er der især én grund til, at han nu er i Møns Bank.

“Bankens værdier er én til én med mine personlige værdier.”

Den 54-årige bankdirektørs fokus har næsten altid været de lokal- og regionalforankrede banker. Den røde tråd for karrieren har været samspillet med lokalsamfundet, at være i øjenhøjde med kunderne og at gøre en reel forskel for dem.

“Det er helt afgørende for mig at være med til at hjælpe kunderne og rådgive dem seriøst. At vi oversætter alt det tekniske om bankens produkter til forståelig rådgivning. Hvis man holder sig til forkortelser og fancy begreber, så skaber du jo afstand med det samme. Det handler om at møde kunderne, der hvor de er, forstå deres behov, og hvordan vi som bank kan understøtte dem,” siger Per Sjørup Christiansen.

Portræt af Per Sjørup Christiansen

Der er fire hovedpunkter, hvor en lokal bank som Møns Bank excellerer i forhold til store, landsdækkende banker. Det gælder tilgængelig, nærhed, korte beslutningsveje og personlig lokal rådgivning. I Møns Bank kender kunderne deres rådgiver, og rådgiverne kender kunderne.

“Det betyder, at man ikke ringer ind til et eller andet callcenter og er et nummer i en telefonkø. Her har du en fast sparringspartner, som kender dig og kan række ud til dig som kunde i forhold til de planer, du har. Om det så er din virksomhed, der skal ekspandere, eller dig som privatkunde, der har en drøm om en anden bolig eller bil. Der er det vigtigt at have en sparringspartner, der kender dig, din risikoprofil og dine præferencer,” forklarer bankdirektøren.

Møns banks nye strategi

Per Sjørup Christiansen startede i Møns Bank den første januar i år. Dermed har der været et overlap med Flemming Jul Jensen, hvor den nye direktør for alvor er kommet tæt på sin nye arbejdsplads. Derudover har Per Sjørup Christiansen løbende været i tæt dialog med bankens bestyrelse.

“Vi er meget enige om at fortsætte det spor, banken har startet op, hvor vi er kundedrevne og proaktive, og dermed sikrer vækst på et sundt grundlag. Det er det, vi arbejder videre med.”

Allerede nu er Per Sjørup Christiansen i gang med sit forsøg på at gøre banken endnu bedre. Han er i gang med at se på sine medarbejderes arbejdsopgaver, for alle bankerne bliver pålagt nye administrative opgaver fra politikere og finanstilsynet. Derfor kan det administrative, ifølge bankdirektøren, hurtigt komme til at fylde for meget.

“Derfor kigger vi på, hvordan vi kan frigive vores gode kunderådgivere for så mange af de administrative opgaver som muligt. Vi har oprettet en intern supportafdeling, der kan påtage sig mange af de administrative opgaver, så vi friholder vores rådgivere til det, der er det vigtigste: at være i dialog med kunderne,” siger Per Sjørup Christiansen. 

Derudover er lederne i Møns Bank sendt på et lederudviklingskursus, der skal medvirke til at skabe endnu større arbejdsglæde.

“Det er min ubetingede overbevisning, at glade medarbejdere giver glade kunder. Og det giver toppræstationer.”

Stor tilstrømning af kunder

Børsen kunne i sidste uge fortælle, at lokale banker gennem de seneste fem år har fået 300.000 nye privat- og erhvervskunder. Møns Bank har også oplevet kundefremgang. I 2009 havde banken 12.500 kunder, og i dag er der 22.500.

Fremgangen er ifølge Per Sjørup Christiansen et billede på, at den strategi Møns Bank og andre lokale banker har, netop er det kunderne efterspørger.

“Det er oppe i tiden, at man gerne vil have nærhed, tilgængelighed og en personlig rådgivning. Vi har en flad organisation, der er korte beslutningsveje, og det betyder at vi bedre kan tage os af kunderne, når de kommer ind i banken.”

Hvordan holder I fast i nærheden, når antallet af kunder vokser?

“Det er der, hvor det er vigtigt at fokusere på, hvordan vi får frigjort vores kunderådgivere med tiltag som den interne support. Sådan at vi stadig kan være aktive i forhold til kunderne. Og så har vi været gode til at tiltrække nye dygtige kollegaer. Derfor har det også været essentielt, at vi hele tiden er opmærksomme på, at have et godt arbejdsmiljø, for det styrker kundernes følelse af at blive taget godt imod, men også for at sikre at vi har gode kunderådgivere.”

Fremtiden for Møns Bank

Hvor er Møns Bank om 10 år?

“Der står vi fortsat rigtig stærkt i vores markedsområde, hvor vi understøtter virksomheder med den vækst, der er. Jeg synes, det er fantastisk at være i et markedsområde, hvor Klintholm Havn er udvalgt til at være hub for hele serviceringen af havvindmøller på Kriegers Flak i Østersøen. Og at det er muligt for Vordingborg at tiltrække Power to X og andre kæmpe virksomheder, hvor der bliver investeret milliarder. Det skaber arbejdspladser og tilvækst. Det er den vækst, vi ønsker at understøtte og fortsat være en meget aktiv del af.

Vores mission er, at være værd at anbefale. Det spejl sætter vi op foran os selv jævnligt i forhold til, at det er i de daglige interaktioner, vi skal gøre os fortjent til, at kunderne vil anbefale os. Vi er bygget op af tætte relationer til vores kunder og samarbejdspartnere. Det er vigtigt for os. For hvis vi er værd at anbefale, så kan vi i højere grad understøtte områdets vækst og udvikling.”

Fakta om Møns Bank

Møns Bank er en af Danmarks ældste banker – grundlagt i 1877.

 

Det oprindelige markedsområde, Møn og Bogø, er de senere år udvidet med full-service filialer i Næstved, Rønnede, Præstø og Vordingborg. Godt 22.500 kunder betjenes af ca. 100 medarbejdere.

Bankens vision er at være “banken med stærke relationer” og missionen “værd at anbefale”.

Denne artikel er skrevet af Kasper Buur

Presse- og kommunikationskonsulent

T: +45 51 93 58 29
E: kb@businessvordingborg.dk

Kasper Buur Business Vordingborg

Tilmeld dig nyhedsbrev fra Business Vordingborg