fbpx

LinkedIn kursus – skaf kunder med det digitale visitkort

7. okt 2022 | Erhvervsnyheder, Iværksætteri

Skal vi connecte? Der blev skabt nye forbindelser blandt deltagerne i det LinkedIn kursus, som Business Vordingborg holdt torsdag i DGI-Huset i Vordingborg. Deltagerne lyttede meget intenst til kommunikationsekspert og LinkedIn haj Anna Rørbæk, der stod for kurset.

Anna Rørbæk - LinkedIn kursus

I gamle dage byttede man visitkort, når man mødtes. Sådan et af pap, der kunne gemmes i en dertil indrettet mappe. I dag sker det via LinkedIn, hvor vi connecter med hinanden. LinkedIn er det nye digitale visitkort.

Men det er ikke lige sådan for mange og det var baggrunden for det fire timer lange kursus, som Business Vordingborg havde arrangeret for virksomheder og iværksættere i Vordingborg kommune.

”LinkedIn er et vigtigt redskab for både nye som etablerede virksomheder, og vi har i løbet af i år fået mange henvendelser fra erhvervsfolk om vi kunne hjælpe dem i gang på det for erhvervslivet vigtige sociale medie. Derfor tog vi initiativ til kurset med Anna Rørbæk, og der har været en god opbakning til kurset,” siger Trine Panton, erhvervsudviklingskonsulent hos Business Vordingborg.

“Man skal finde ud af om man tør være derude og blande sig.”

Kommunikationsrådgiver Anna Rørbæk | Rørbæk Kommunikation

LinkedIn er et erhvervsorienteret socialt medie. Den grundlæggende idé med LinkedIn handler om at give fagfolk og professionelle mulighed for nemt at etablere netværk samt skabe og dyrke relationer, der kan gøre dem mere produktive og succesfulde.  Der er cirka 850 millioner brugere fordelt på mere end 200 lande og her i Danmark findes over 2 millioner LinkedIn brugere.

Hos IT Klyngen i Ørslev var hele tre medarbejdere taget på kursus. Jonas Dueholm var meget klar i svaret på spørgsmålet om de var gode til LinkedIn:

”Nej, men det bliver vi”!

Og sådan var det raden rundt hos kursusdeltagerne. Der blev lyttet aktivt og spurgt meget til hvordan de kunne bruge LinkedIn.

Anna Rørbæk

“Så er det godt at komme her. Vi sidder mange sammen som ikke rigtig har fået hul på LinkedIn.”

PR og martketingsansvarlig Emilie Storm Pedersen | Cantabile 2

Ifølge Anna Rørbæk er det bedst at være en person på LinkedIn og generelt også fortælle historier som handler om mennesker, så kommunikationen handler om hvordan mit produkt i virksomheden skaber værdi for andre mennesker.

”Man kan betragte LinkedIn som et digitalt visitkort og det er en god måde at komme i kontakt med nye forretningskontakter på og det er rigtigt stærkt til at bygge nye relationer og til at holde sig orienteret på det marked man er i,” siger Anna Rørbæk, selvstændig rådgiver i Rørbæk Kommunikation.

”Man skal se den kommunikation man laver på LinkedIn som en forlængelse af den forretningskommunikation man i øvrigt laver. Man skal finde den tone som også passer til ens virksomhed og finde de personlige historier hvor man oversætter værdierne, misisione eller produktet i virksomheden ind i en personlig sammenhæng, så folk gider lytte. Det er ikke en kanal for produktet – det er en kanal for den værdi produktet skaber,” siger Anna Rørbæk.

Emilie Storm Petersen arbejder som PR og marketing ansvarlig for teatret Cantabile 2 i Vordingborg. Hun var taget med på LinkedIn kursus for at komme i gang med LinkedIn og bruge det i forbindelse med teaterets kommunikation.

”Jeg synes det er lidt sværere at gå til end Facebook og Instagram. Det har det i al fald været for mig. Det er lidt mere corporate – det er mere business. Jeg har ikke lige kunnet finde pladsen til hvad det skulle bruges til. Så er det godt at komme her. Vi sidder mange sammen som ikke rigtig har fået hul på LinkedIn. Det gør også lige at vi får stillet nogle gode spørgsmål og får hørt hvad hinanden har af tanker om det,” siger Emilie Storm Pedersen.

Anna Rørbæk fortæller, at LinkedIn kan godt være svært at komme i gang med fordi der er noget teknisk man lige skal finde sig til rette i.

”Man skal finde ud af om man tør være derude og blande sig. Man skal også finde ud af om man har tiden til det fordi det er ikke nok bare at lave en post hver måned eller bare sidde derinde som en voyeur og kommentere på andres opslag. Man skal dedikere sig tiden til det og forholde sig aktivt til det og lægge en plan for det. Det kræver noget dedikation,” siger Anna Rørbæk.

LinkedIn kursus med Anna Rørbæk
Søren Knudsen - Presse- og kommunikationsrådgiver

Skrevet af Søren Knudsen

Presse- og kommunikationsrådgiver

T: +45 20 40 95 92

E: sk@businessvordingborg.dk

Tilmeld dig nyhedsbrev fra Business Vordingborg