LinkedIn er en direkte vej til nye kunder

af | 22. sep 2022 | Erhvervsnyheder, Iværksætteri

Flere virksomheder i Vordingborg Kommune er begyndt at se mulighederne i det sociale medie LinkedIn. Instrumentvirksomheden Insatech, der ligger i Bårse, har i fire år prioriteret og haft en klar strategi for deres tilstedeværelse på Linkedin, hvor de offentliggør mellem to og seks opslag om ugen.

Møns Bank får nye kunder i butikken gennem LinkedIn

Det har givet instrumentvirksomheden stor værdi.

”Jo flere opslag vi laver, des flere besøgende og jo mere aktivitet får vi. Det sender flere ind på vores egen side. Det er godt værktøj, hvor vi kan ramme mange mennesker med få midler”, fortæller Louise Dyrup Lauritzen, der er kommunikationskonsulent hos Insatech.

Hun uddyber desuden, at instrumentvirksomheden har valgt kun at være aktive på LinkedIn, for det er her deres kunder er.

“Vi oplever, at de sociale medier er en hurtig og direkte vej til at få et budskab ud til både vores kunder og til markedet.”

PR-konsulent Carl Henrik Paulsen | Møns Bank

SoMe giver fællesskab

Hos Møns Bank har de længe gjort et stort arbejde med at være synlige på sociale medier. Her poster de næsten alt, der kan fortælles om banken på Facebook, Instagram, og Linkedin, forklarer Carl Henrik Paulsen, der PR-konsulent hos den mønske bank.

Indimellem varierer budskabet på de tre platforme. Hvis opslaget er rettet mod erhverv, deles det fortrinsvis på LinkedIn.

“Vi poster generelt 2-3 gange ugentligt og primært reelle nyheder, da vores følgere bliver trætte af for mange oplagte reklamer,” fortæller Carl Henrik Paulsen.

Tilstedeværelsen på de sociale medier har, ligesom for Insatech, bidraget med stor værdi.

”Vi oplever, at de sociale medier er en hurtig og direkte vej til at få et budskab ud til både vores kunder og til markedet. Nogle opslag på Facebook ses af op imod 35.000 læsere og ofte inden for et døgn. På LinkedIn er det samme historie. Her har vi et stort fagligt fællesskab med mange erhvervskontakter, og platformen er blandt andet et vigtigt led i rekrutteringen af nye medarbejdere”, forklarer Carl Henrik Paulsen.

Insatech får nye kunder i butikken gennem LinkedIn

“Man skal virkelig ville det, være god til at skrive kort, have blik for den gode historie og ikke mindst det gode billede.”

Kommunikations konsulent Louise Dyrup Lauritzen | Insatech

Aktiverer medarbejdere

Louise Dyrup Lauritzen startede Insatechs LinkedIn-rejse med at lægge to LinkedIn-sider sammen. Insatech havde nemlig en side for deres marine-afdeling og for deres industri-afdeling. Derved fik flere følgere samlet set.

Kommunikationskonsulenten havde desuden alle ansatte i virksomheden gennem et kursus i ”socialselling”, hvor de blandt andet blev lært op i, hvordan man optimerer sin personlige LinkedIn-profil.

”Vi ville gerne have at de havde en god profil, når de begyndte at dele og ”like” vores indhold på firmaprofilen. Så man kan se at de arbejdeder hos Insatech, og at der er lidt tekst om det de laver. Hvis der er nogen af Insatechs følgere, der klikker på medarbejderne, så får de et retvisende billede,” forklarer Louise Dyrup Lauritzen.

For at få større rækkevidde på opslagene aktiverer Louise Dyrup Lauritzen de andre medarbejdere i Insatech. Hver gang de offentliggør et opslag, sendes der en mail ud til alle i virksomheden med opfordring om at engagere sig i opslaget.

”Vi fandt hurtigt ud af, at det er vigtigt at ”please” algoritmerne. Hvis ikke der bliver reageret på opslaget inden for den første time, falder rækkevidden drastisk,” siger Louise Dyrup Lauritzen, og forklarer at der også er stor forskel på om medarbejderne ”liker”, kommenterer eller deler.

”Vi troede at det gav en stor værdi, hvis medarbejderne delte indholdet. Men et ”like” og en kommentar giver fire gange stor værdi i forhold til algoritmen.

Originalt indhold

Møns Bank deler ikke i særlig stort omfang andres nyheder, fx branchenyheder som MitID. De opslag har tendens til at forplumre bankens eget brand, så det fremstår mindre skarpt, lyder det fra Carl Henrik Paulsen.

”Vi skal undgå at vores følgere bliver trætte af os og dropper ud. Det vil være rigtig ærgerligt, da det er en noget større opgave at få følgere end at miste dem”, siger PR-konsulenten fra Møns Bank.

”Billedsiden er også ekstrem vigtig, når vi poster. Vi vælger stort set altid billeder med mennesker på. Billederne skal være tæt beskåret, og personerne smilende.

Møns Bank er i stigende omfang begyndt på at bruge video.

”De virker mere levende. Dog kan vi se, at de første få sekunder er ganske afgørende for, om visningen fortsætter. Lunten er virkelig kort på sociale medier”, forklarer Carl Henrik Paulsen.

Møns Bank får nye kunder i butikken gennem LinkedIn

Gode råd

Hvis man gerne vil være mere aktiv på LinkedIn med sin virksomhed, har de to konsulenter fra Insatech og Møns Bank et par gode råd.

”Sæt rigtig god tid af. Man skal virkelig ville det, være god til at skrive kort, have blik for den gode historie og ikke mindst det gode billede. Bruger man video, er kravene endnu større: Skarpt budskab, klar og tydelig tale, liv og engagement”, lyder rådet fra Carl Henrik Paulsen.

”Det er en rigtig god idé at sætte sig ind i, hvordan algoritmerne virker. Det betyder en del. Hvis man for eksempel laver færre end tre hashtags falder din rækkevidde med 40 procent. Der er nogle gode guidelines, man kan sætte sig ind i,” lyder opfordringen fra Louise Dyrup Lauritzen.

”Og til allersidst: Heller ikke i Møns Bank er vi eksperter. Vi lærer hele tiden nyt og kan uden tvivl blive bedre på en række punkter. Vigtigst er interessen og lysten til at dele med andre”, siger Carl Henrik Paulsen.

Kasper Buur - Presse- og kommunikationskonsulent

Skrevet af Kasper Buur

Presse- og kommunikationskonsulent

T: +45 51 93 58 29

E: kb@businessvordingborg.dk

Tilmeld dig nyhedsbrev fra Business Vordingborg

Tilmeld dig Business Vordingborgs nyhedsbrev