Turismeudvikling og turismeerhvervet i Vordingborg Kommune er nu fast integreret i kommunens og Vordingborg Erhvervsforenings erhvervsfremmeselskab Business Vordingborg. Det er en del af den nye samarbejdsaftale mellem Vordingborg Kommune og Business Vordingborg som trådte i kraft 1. januar i år.
Derfor tilknytter Business Vordingborg nu Simon Zachodnik som udviklingskonsulent til at varetage udviklingen af turismeerhvervet. Simon Zachodnik er i dag desuden medlem af repræsentantskabet i Møn-Sydsjælland turistforening, hvor han har været næstformand fra 2016-2023. Han bringer flere års erfaring indenfor markedsføring og udvikling af turismeområdet, hvor han blandt andet har været ansvarlig for House of Møn.
”Det betyder rigtig meget for turismeudviklingen i Vordingborg Kommune, at vi får de formelle strukturer på plads, og kobler udviklingen sammen med nogle af de ting, der arbejdes med i forvejen. Det kommer til at give turismeerhvervet i kommunen et rygstød, nu hvor dette arbejde bliver en del af Business Vordingborg, som har en naturlig indgang til både kommunen, erhvervslivet, Erhvervshus Sjælland, Visit Sydsjælland & Møn og andre organisationer,” siger den nyligt tilkomne udviklingskonsulent i Business Vordingborg.
I dag driver Simon Zachodnik sit eget firma MarketingZoom, som – ud over større og mindre konsulentopgaver inden for udvikling og markedsføring – også udgiver turistbrochuren 50 THINGS TO DO ON MØN samt driver strandcaféen The Container Beach Café ved Ulvshale Strand om sommeren. Derudover har han for nyligt stået i spidsen for udarbejdelsen af udviklings- og potentialeplanen for UNESCO Destination Møn, som blev offentliggjort af House of Møn i november 2023.
Simon Zachodnik er tilknyttet Business Vordingborg i en deltidsstilling, og vil stadigvæk drive sin virksomhed videre.
I forbindelse med den nye struktur vedrørende turismeudvikling i Vordingborg Kommune oprettes et nyt turismeforum initieret af Møn-Sydsjælland Turistforening. I Turismeforum vil være repræsentanter fra Turistforeningen, Vordingborg Kommune og Business Vordingborg.
Det kan du læse mere om her.
“
“Jeg har boet i København af nogle omgange, men har altid været meget glad for det sted, jeg kommer fra. Det kombineret med min passion for udvikling og markedsføring, så synes jeg, at der var nogle ting, man kunne gøre bedre og få mere på landkortet.”
Simon Zachodnik | Turismeudviklingskonsulent, Business Vordingborg
Lokalt kendskab
Simon Zachodnik er opvokset på Møn og har derfor stort lokalt kendskab til hele kommunen. Før udviklingssamarbejdet med House of Møn har han arbejdet med udvikling og markedsføring i 20 år. Primært i større danske virksomheder, hvor Simon Zachodnik har arbejdet med projektledelse, udviklingsprojekter, branding og markedsføring både nationalt og internationalt.
For 6 år siden fokuserede han sine kræfter mere lokalt og blev gradvist mere involveret i arbejdet med den lokale turismeudvikling.
”Jeg har altid haft passion for vores område. Jeg har boet i København af nogle omgange, men har altid været meget glad for det sted, jeg kommer fra. Det kombineret med min passion for udvikling og markedsføring, så synes jeg, at der var nogle ting, man kunne gøre bedre og få mere på landkortet,” forklarer Simon Zachodnik, som tidligere har lavet konsulentarbejde for blandt andet Sukkerfabrikken i Stege.
Derudover har han som konsulent stået i spidsen for Udviklings- og potentialeplanen Master Møn 2034, som han beskriver som et vigtigt og visionært dokument for lokalområdet. ”Planen er lavet med udgangspunkt i kommunens ”Strategi for bæredygtig turisme” og skal sætte en retning og ambitionsniveau for vores område – og skal være med til at definere de strategiske fokusområder og projekter, som skal udvikle vores sted de kommende 10 år. Der er et kæmpe potentiale, det ved vi godt allerede, men med denne plan kommer vi også dybere og definerer hvilke konkrete projekter, som skal definere Møn,” siger udviklingskonsulenten.
Også fokus på Vordingborg og Præstø
Selvom langt største delen af turismen i dag foregår på Møn, så betyder det ikke, at der ikke også er store turismeudviklingspotentialer i Vordingborg og Præstø. Derfor skal der også arbejdes strategisk med turismeudvikling her med udgangspunkt i den strategiske turismeprofil, som henholdsvis Præstø og Vordingborg har.
“Turismen er ikke det samme i Vordingborg og Præstø, som den er på Møn, ligesom den igen er forskellig mellem Vordingborg og Præstø. Det er et mindset, som vi skal arbejde videre med fremadrettet, da hvert område har virkelig store potentialer, men kræver en forskellig tilgang og proces”, siger Simon Zachodnik.
Inden længe igangsættes en proces med relevante organisationer i Præstø og Vordingborg med henblik på sammen at definere strategiske fokusområder og udviklingsprojekter inden for turismeområdet ligesom man har gjort det med udviklingsplanen for UNESCO Destination Møn.