Vordingborgs mest kendte virksomhed er i superform

af | 14. dec 2022 | Erhvervsnyheder, Industri, Innovation, Månedens Historie

Vordingborg Køkkenet hovedkvarter

Vordingborg er i folkemunde mere kendt som en stærkt køkkenbrand end som by og kommune. Det siger lidt om dem styrke og position Vordingborg Køkkenet har opnået i danskernes bevidsthed siden det kendte køkkenfirma blev etableret i 1963.

Vordingborg Køkkenet er målt på omsætning og vækst med i det hele fine selskab Top 1000 virksomheder i Danmark. Blandt de 58 største virksomheder i Region Sjælland og hvert år med vækst – og 878 ud af de 1000 største virksomheder i Danmark.

I 2021 omsatte virksomheden for 550 millioner kroner og solgte 11.200 nye køkkener til danskerne. Administrerende direktør Hjalmar Hansen har været med på det meste af den markante vækstrejse, som Vordingborg Køkkenet har været igennem.

I dag har virksomheden 200 ansatte – 48 på hovedkontoret i Vordingborg og resten fordelt ud på 26 butikker i hele Danmark.

Hjalmar Hansen tog mandag midt i december imod besøg af kommunaldirektør Kristina Sloth fra Vordingborg Kommune og direktør Bolette Christensen fra Business Vordingborg.

De var taget på besøg hos den kendte Vordingborg virksomhed for at lære virksomheden bag det meget kendte køkkenbrand bedre at kende og de mødte en direktør i topform for en lige så veltrimmet virksomhed.

”Vi havde i forrige uge vores næstbedste uge på salg af køkkener, og det er altså stærkt i en tid hvor der er krise. Vi kan godt mærke at danskerne køber mindre, men vi er gået i kamp for at sælge køkkener,” fortalte en stolt Hjalmar Hansen til gæsterne.

På reolen bag Hjalmar Hansens skrivebord ligger der en vikingehjelm. Et symbol på den mentalitet som præger virksomheden.

”Vi har en viking mentalitet. Vi kæmper og fighter og finder på sindssyge ting for at hive sejren hjem,” siger Hjalmar Hansen.

“Vi kommer til at køre hårdt på og vi angriber helt sindssygt. Det er det mest ambitiøse udviklingsprogram vi hidtil har sat i søen.”

Hjalmar Hansen | Administrerende direktør, Vordingborg Køkkenet

Produktion hos Viking Malt

Udfordrende 2022

2022 har været et udfordrende år for danske virksomheder og lige så for Vordingborg Køkkenet. Danskerne har købt færre køkkener, men på trods af det forventer Hjalmar Hansen at når kassen gøres op efter 2022 vil det være med et solidt resultat af indsatsen.

”Vi er en vækstvirksomhed, og arbejder hele tiden med at gøre alting lidt bedre. Det handler om at turde se efter lyset og tale tingene op. Hvis du vil vinde, skal du arbejde med småtingene og finde alle forbedringerne,” siger Hjalmar Hansen.

Alle køkkener bliver produceret på en stor og meget moderne fabrik i Tyskland. Producenten Nobilia producerer og leverer det færdige Vordingborg køkken til butikkerne rundt i Danmark.

”Vi har en meget fleksibel forretningsmodel med outsourcet produktion og meget effektiv logistik. Det betyder at vi hurtigt kan skrue op og ned afhængig af efterspørgslen, og dermed tilpasse os markedet,” siger Hjalmar Hansen.

Hovedkvarteret ligger (naturligvis) i Vordingborg, og her er det salg, marketing og administration der varetages fra den yderste velbeliggende ejendom med udsigt til Storstrømmen.

“Vi havde i forrige uge vores næstbedste uge på salg af køkkener, og det er altså stærkt i en tid hvor der er krise.”

Hjalmar Hansen | Administrerende direktør, Vordingborg Køkkenet

På besøg hos Vordingborg Køkkenet

Superambitiøs 2023 plan

I 2023 fylder Vordingborg Køkkenet 60 år, men det er så absolut ikke alderen der trykker. Tværtimod bliver der sat fuld fart på den fortsatte udvikling af virksomheden, når de lancerer en superambitiøs strategi ”Vordingborg 3.0 – Mere til Flere”.

Det sker på et tidspunkt hvor køkkenbranchen er presset af den igangværende økonomiske krise. Og det skal bruges til at vækste Vordingborg Køkkenet.

”Vi kommer til at køre hårdt på og vi angriber helt sindssygt. Det er det mest ambitiøse udviklingsprogram vi hidtil har sat i søen,” siger Hjalmar Hansen.

Planen betyder lancering af nye køkkenlinjer og nyt køkkenbrand. Der bliver gennemført et omfattende internt uddannelsesprogram af alle 200 medarbejdere og de fastholder virksomhedens meget ambitiøse markedsføringsbudget.

Køkken salget skal også digitaliseres, og en nyansat digitaliseringschef skal i gang med at udvikle den digitale platform som skal danne fundamentet for de kommende års digitale udvikling.

Blandt andet satser de meget på digital markedsføring og salg via sociale medier – med stor succes.

Direktøren Hjalmar Hansen har været med på store dele af rejsen og her efter 28 år i spidsen for Vordingborg Køkkenet er det fortsat med stor energi og virkelyst, at han og hans mange energiske medarbejdere driver og udvikler Vordingborgs mest kendte virksomhed til at blive endnu større og mere kendt.

Tilmeld dig Business Vordingborgs nyhedsbrev