Erhvervshavnen i Vordingborg har de seneste år gennemgået en stor udvikling. Siden 2015 har en udvidelse af havnen været i gang, og den har rykket Vordingborg Havn op blandt de største erhvervshavne i regionen. Vordingborg Havn vil inspirere andre havne med ny guidebog.
Guidebogen blev overleveret på den polske ambassade i København af havnedirektør Jan-Jaap Cramer (yderst tv.) til den polske ambassadør i Danmark. Foto: Vordingborg Havn
[visual-link-preview encoded=”eyJ0eXBlIjoiaW50ZXJuYWwiLCJwb3N0IjoxNjU2NywicG9zdF9sYWJlbCI6IkluZGzDpmcgMTY1NjcgLSBOeWUgcmVrb3JkZXIgcMOlIFZvcmRpbmdib3JnIEhhdm4iLCJ1cmwiOiIiLCJpbWFnZV9pZCI6MCwiaW1hZ2VfdXJsIjoiIiwidGl0bGUiOiJMw4ZTIE9HU8OFOiBOeWUgcmVrb3JkZXIgcMOlIFZvcmRpbmdib3JnIEhhdm4iLCJzdW1tYXJ5IjoiIiwidGVtcGxhdGUiOiJ0ZXN0In0=”]
En del af havneudvidelsen er blandt sket ved hjælp af at genbruge forurenet jord, og havnen har hele tiden haft stort fokus på bæredygtighed.
“I stedet for at fylde en landindvinding med sand, har vi blandt andet brugt forbrændingsslagger. Det er et affaldsprodukt, vi laver om til en ressource. Det er både godt for miljøet og havnens økonomi,” fortæller Jan-Jaap Cramer, der er direktør for Vordingborg Havn.
Erfaringerne Vordingborg Havn har fået gennem processen giver de nu videre. Den grønne og bæredygtige viden om havneudvidelser har materialiseret sig i guidebogen ”Sustainable development of small ports – a guide to inspiration”. Bogen skal inspirere andre havne til grøn udvikling og er skrevet af manden bag Vordingborgs store havneudvidelse havnedirektør Jan-Jaap Cramer.
Den er udarbejdet i samarbejde med kommunikationsmedarbejder på Vordingborg Havn Christina Mayland og maritimekspert Lars Brammer Nejrup.
“Idéen til bogen opstår, fordi vi i forbindelse med udvidelsen af vores havn støder på en masse udfordringer. Og vi synes, at den erfaring vi har fået, er ret væsentlig for andre, der skal i gang med en havneudvidelse, eller dem der drømmer om det. Så kan bogen hjælpe dem lidt på vej,” siger Jan-Jaap Cramer.
“Det er vigtigt at værne om de mindre havne, for selvom de ikke står for så mange tons på landsplan, kan de være en rigtig god miljømæssig løsning.”
Direktør Jan-Jaap Cramer | Vordingborg Havn
Del af større projekt
”Sustainable development of small ports – a guide to inspiration” er et led i det europæiske projekt Incone60, der skal forsøge at nedbringe emissioner fra transport i Østersø- og Nordsøregionerne. Projektet vil fremme en grønnere og mere effektiv godstransport, ved at skifte fra vej- til søtransport i de omtalte regioner.
Her spiller de små regionale havne en stor rolle. Ifølge Jan-Jaap Cramer er det vigtigt, at havnene formår at udvikle sig, så de ikke sygner hen. Det er blandt andet den udvikling guidebogen skal inspirere til, og det som Vordingborg Havn selv har gennemgået.
“Det er vigtigt at værne om de mindre havne, for selvom de ikke står for så mange tons på landsplan, kan de være en rigtig god miljømæssig løsning. Det kan jo være en producent ligger tæt på en havn, og kan man jo spare transporten på vejnettet,” siger Vordingborgs havnedirektør.
I bogen beskriver Jan-Jaap Cramer og Christina Mayland udfordringer ved at drive en mindre havn. Oftest er små havne udfordret økonomisk, hvilket også var tilfældet med Vordingborg Havn. Men primært gennem Vordingborg Havns strategiske placering, har havnen udviklet sig til at blive stærk og vigtig vækstmotor.
“De skal kunne se, at det er muligt at udvikle deres havn.”
Direktør Jan-Jaap Cramer | Vordingborg Havn
Udfordringer
Når man står overfor en havneudvidelse, er der en række tekniske, økonomiske og miljømæssige udfordringer. Men én af de største udfordringer Vordingborg Havn mødte var faktisk i forhold til de parter, der var involverede i Vordingborg Havns udvidelse. Vordingborg Havn vil inspirere andre havne til at gennemgå samme udvikling og måske undgå de udfordringer, som man selv havde.
“Der er mange interessenter i sådan en udvidelse. Det kan både være til gavn og til ulempe for havnen. Derfor er det vigtigt at kunne navigere i det,” siger havnedirektøren.
Guidebogen er trykt på engelsk og polsk, da den henvender sig primært til mindre havne i Polen og området i Østersøen.
“De skal kunne se, at det er muligt at udvikle deres havn,” forklarer Jan-Jaap Cramer.
Skrevet af Kasper Buur
Presse- og kommunikationskonsulent
T: +45 51 93 58 29