Der er rekordstor mangel på arbejdskraft indenfor bygge- og anlægsbranchen. Bygge- og anlægsvirksomheder i Vordingborg Kommune kan ikke skaffe kvalificeret arbejdskraft, og det begrænser mulighederne for vækst.
Telefonen ringer konstant hos VVS-firmaet P.E. Larsen, der ligger i Bårse. De har rygende travlt med blikkenslagerarbejde, installering af varmepumper og renovering. Her er så travlt at virksomhedens 25 medarbejdere ikke kan følge med. Men indehaver, Carsten Larsen, har et problem. Når han søger efter nye folk, er der ingen ansøgere. På hans seneste opslag, hvor han søger nye ansatte, der er uddannet indenfor VVS-branchen, har han ikke fået én eneste henvendelse.
“Det er håbløst. Der er bare ikke nok uddannede folk i branchen. Sådan er det også indenfor tømrere og murere. Det eneste vi oplever er, at firmaerne stjæler medarbejdere fra hinanden,” siger Carsten Larsen.
Rekordhøje niveauer
Det er ikke kun i Vordingborg Kommune, at bygge- og anlægsbranchen oplever stor vækst. Det gælder i hele landet. Derfor er der stor efterspørgsel på arbejdskraft. Nye tal fra Danmarks Statistik viser at omsætningen i branchen i andet kvartal er steget med fem procent i forhold til samme periode sidste år. Desuden er beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen på samme høje niveau som før coronanedlukningen.
I hele landet melder bygge- og anlægsbranchen om mangel på arbejdskraft. Ifølge septembers konjunkturbarometer fra Danmarks Statistik er andelen af virksomheder, der melder om mangel på arbejdskraft, nu steget for syvende måned i træk til 48 pct. Dette er det højeste niveau i konjunkturbarometerets 16-årige historie. I Vordingborg Kommune fylder problematikken i endnu højere grad. Bygge- og anlægsbranchen har stor betydning i kommunen: 10 % af alle virksomheder i Vordingborg kommune er inden for bygge og anlæg, og manglen på arbejdskraft bremser væksten i kommunen.
“Der sker så utroligt mange spændende ting i Vordingborg Kommune nu, som kan skabe vækst og arbejdspladser. Og så duer det bare ikke at manglende kvalificeret arbejdskraft spænder ben,” forklarer Malermester og formand for Vordingborg Erhvervsforening Willi Becke.
Forfejlet strategi
Problematikken er ikke ny i Vordingborg Kommune. Det har de seneste 20 år været umuligt at rekruttere til bygge- og anlægsbranchen i kommunen, fortæller formand for Dansk Byggeris lokalafdeling på Møn, Ivan Luffe. Udover at være formand er Ivan Luffe malermester, og han mærker selv manglen på arbejdskraft. Det er meget begrænset, hvor meget Ivan Luffe kan tillade sig at sige ja til, og derfor begrænser det malermesterens muligheder for at vækste. Det samme problem er gældende hos alle håndværkskollegerne i kommunen.
“Der er ikke noget arbejdskraft at vækste af overhovedet. Det har jeg opgivet for mange år siden, siger Ivan Luffe.”
Carsten Larsen mærker de samme konsekvenser i sit VVS-firma i Bårse. Forventningerne til omsætningen er kraftigt nedjusteret, og vækst er et begreb, der er skyllet langt ned i kummen.
“Vi kan jo ikke øge vores omsætning, hvis vi ikke har nogen at øge den med. Vores produktionsapparat kan ikke køre mere igennem,” lyder det fra indehaveren af P.E. Larsen.
Ifølge formanden for Dansk Byggeri på Møn er det primære problem, at interessen for at blive håndværker er fuldstændig forsvundet.
“Ungerne får at vide, at de skal være it-ingeniører. Det har først deres mor sagt til dem, og derefter siger skolelæreren det også. Men nogle af dem kan ikke engang stave til Ib,” siger Ivan Luffe.
Malermesteren kan ikke se nogen hurtig løsning, men han efterlyser mere samarbejde med de forskellige uddannelsesinstitutioner.
Lærlinge forsvinder
VVS-firmaet fra Bårse oplever også, at der simpelthen bliver uddannet for få. De bruger selv mange ressourcer på at uddanne nye medarbejdere og har kontinuerligt fem til seks lærlinge tilknyttet. Han oplever til gengæld at konkurrenter, der ikke selv har lærlinge, stjæler dem, når deres uddannelse ender. Konkurrenterne kan ofte tilbyde mere i løn.
“Der er jo en omkostning ved at have en lærling. Hvis de ikke har den omkostning, så kan de jo nemt tilbyde mere i løn, når de bare lige skal rekruttere en ny,” forklarer Carsten Larsen.
Desuden oplever VVS-indehaveren, at de kompetente og uddannede søger mod København.
“De skal jo ud og have nye erfaringer. Men så holder de jo på motorvejen og glor hver eneste morgen.”
Ventetid for kunderne
Udover at væksten lider i kommunen, betyder den manglende kvalificerede arbejdskraft også, at kunderne oplever en ringere service. Det kan Carsten Larsen tydeligt se i sin virksomhed.
“Det er jeg lidt ærgerlig over. Vi har så travlt, at det nærmest ikke engang er sjovt at være på arbejde. Vi bliver rykket i konstant, og folk kan ikke forstå, at vi ikke kan komme. Hvis de ringer med simple opgaver og almindelige småting, så kan de ikke forstå, at de skal vente en hel uge.”
Det påvirker naturligvis forholdet til kunderne, fortæller han.
“Den loyalitet vi gerne vil have fra vores kunder, og som de også skulle opleve fra os den anden vej, den går fløjten lige for øjeblikket.”
Tips til rekruttering
Ifølge rekrutteringsbureauet Randstad skal der andre metoder end det traditionelle jobopslag til, hvis virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen vil tiltrække nye medarbejdere. Her giver de gode råd: (Klik på menupunkterne herunder for at læse mere)
Accepter at ingen søger job
Som udgangspunkt er ingen på jagt efter et job i bygge- og anlægsbranchen. Derfor er det, som arbejdsgiver, vigtigt at erkende, at proaktiviteten og motivationen ikke er 100 procent. Derfor er det okay, at en mulig kandidat ved første møde ikke nødvendigvis brænder med liv og sjæl for éns virksomhed.
Tre kategorier
Inden for rekruttering inddeles kandidater efter tre kategorier: aktivt søgende, passivt søgende og ikke-søgende. De aktivt søgende er dem, der er på jagt og akut mangler arbejde. Dem der er passivt søgende, de venter på det helt rigtige job dukker op, før de er klar til at sende en ansøgning. Ofte er de tilgængelige i forskellige CV-databaser hos rekrutteringsbureauer og på diverse jobportaler.
Der er efterhånden også en del håndværkere, der markerer sig som åben for nye muligheder på Lindkedin. Her kan arbejdsgiverne selv blive gode til at opsøge og eventuelt have en rekrutteringsprofil.
I den sidste kategori ligger dem der ikke søger nyt arbejde. Det betyder dog ikke, at der ikke er potentiale. Disse kandidater kan man tiltrække gennem annoncer på Facebook og Instagram. Her er det godt at have videomateriale, der kan sælge virksomheden til potentielle kandidater. Herudover er det godt at være aktiv i diverse jobgrupper på Facebook.
Rekrutteringsbureau
Hvis alle de sociale medier er for meget at gabe over, kan man som virksomhed henvende sig til et rekrutteringsbureau og indgå et samarbejde. På den måde kan rekrutteringen og bemandingen holdes på et stabilt niveau.
Denne artikel er skrevet af Søren Knudsen
Presse- og kommunikationsrådgiver
T: +45 20 40 95 92
E: sk@businessvordingborg.dk