fbpx

Kom godt i gang med klimaregnskab

12. okt 2022 | Erhvervsnyheder, Femern, Grøn omstilling

Der er et paradigmeskifte af de helt store på vej i alle danske virksomheder. Klimabelastning er for alvor kommet på dagsordenen og rykker helt ind i bestyrelseslokalet og inden længe skal alle virksomheder kunne dokumentere at de rent faktisk er bæredygtige og producerer bæredygtigt. Vigtigst af alt – de skal kunne dokumentere deres klimaregnskab sort på hvidt.

Klimaregnskab Workshop

Den fjerde og sidste workshop fandt sted i første uge af oktober, og her var det miljømærkning og kommunikation af bæredygtighed, der var temaet. Glassalen i DGI-huset i Vordingborg lagde lokaler til og projektleder Khady Tauber Koné var.

”Virksomhederne skal i gang med at lave klimaregnskaber og kunne dokumentere deres klimaaftryk og bæredygtighed i produktionen. Derfor har det været positivt at opleve den indsats og det engagement, som de deltagende virksomheder har lagt for dagen i projektet,” siger Khady Tauber Koné, projektleder Business Vordingborg.

“Det er jo ekstremt komplekst fordi det vedrører stort set alt det man gør. Det vedrører hvordan man transporterer sine varer, det vedrører hvordan man producerer sine varer og det vedrører hele ens værdikæde.”

Projektet er en del af Femern Change Zealand der har til formål at gøre virksomheder i regionen klar til kunne leve op til de fremtidige krav indenfor drift og produktion.

En af deltagerne i workshopforløbet er Rikke Molter, der er COO fra Knudsen Extrusion i Præstø.

”Vi har gjort os nogle erfaringer med at lave et klimaregnskab. Der er en hel masse der skal læres og en hel masse data der skal genereres og det er vi i fuld gang med. Vi er begyndt at stille spørgsmål ved hvad vi selv kan gøre bedre. Det vigtigste vi kan tage med herfra, er spørgsmålene om hvad det er vi ønsker at ændre på,” siger Rikke Molter.

Knudsen Extrusion er en plastfabrik, der producerer slanger, rør, fladbånd og profiler i termoplast til kunder i mere end 30 lande. Virksomheden ligger i Præstø og har 40 ansatte.

“Vi er begyndt at stille spørgsmål ved hvad vi selv kan gøre bedre. Det vigtigste vi kan tage med herfra, er spørgsmålene om hvad det er vi ønsker at ændre på.”

Klimaregnskab ekstra vigtigt

Netop som plastvirksomhed er arbejdet med klimaregnskabet ekstra vigtigt ifølge Rikke Molter.

”Vi arbejder med plast og det er en af de store klimasyndere. Vi skal sikre os at vi står godt overfor vores kunder, så hvis de har et krav, skal vi umiddelbart kunne imødekomme dem. Generelt skal vi som virksomhed være gode til at følge med markedet og følge med i de forbedringer der er mulighed for og implementere dem på energisiden og affaldshåndtering samt genanvendelse,” siger Rikke Molter.

Denne dag i DGI Huset var det Henrik Hougaard fra Miljømærkning Danmark der gav deltagerne en grundig gennemgang af de forskellige miljø- og klimamærker, der findes i Danmark.

Henrik Hougaard fra Miljømærkning Danmark deltog i Klimaregnskab Workshop

”Det er jo ekstremt komplekst fordi det vedrører stort set alt det man gør. Det vedrører hvordan man transporterer sine varer, det vedrører hvordan man producerer sine varer og det vedrører hele ens værdikæde, hvor man får sine delkomponenter fra. Man skal som virksomhed have styr på alt hvad man laver i forhold til at analysere hvor har man sin største miljøudfordring,” siger Henrik Hougaard, der er relationschef Miljømærkning Danmark.

Virksomheder til klimaregnskab workshop hos Business Vordingborg

Fokus på klimabelastning

Lars Bang er el-installatør i Stensved og arbejder meget fokuseret i virksomheden med at reducere virksomhedens klimabelastning. Blandt andet gennem brug af el-biler og affaldssortering.

”Det har været interessant udviklende at deltage i workshopforløbet. Det har været rart at få udvidet vores horisont indenfor klimaregnskaber og CO2 udledninger,” siger Lars Bang.

Netop klimaregnskabet har været en central del af projektet, og det har været lidt af en øjenåbner for alle deltagerne.

”Det overrasker mig enormt meget hvor meget vi sviner indenfor håndværksbranchen når vi bygger og i særdeleshed hvis vi ikke bygger ordentligt og ikke tænker os om med de materialer vi måtte ødsle væk i perioder. Vi skal sørge for at have styr på vores stumper således at de bliver brugt mest optimalt,” siger Lars Bang.

Klimasynder fik noget at tænke over

Virksomheden Asfaltsjakket er med egne ord en ”sort” virksomhed og klimasynder uden det store fokus på bæredygtighed og klimaregnskab. Derfor havde Benjamin Rasmussen fra Asfaltsjakket valgt at melde sig til workshoprækken for at komme i gang med at arbejde med Asfaltsjakkets klimaregnskab.

”Det har været et godt og lærerigt forløb. Der er blevet sat ord på hvad vi kan arbejde med og det har sat mange tanker i gang i virksomheden,” siger Benjamin Rasmussen.

Først og fremmest handler det for Asfaltsjakket om at reducere energiforbruget for eksempel i alle de biler, de anvender når de lægger asfalt ud eller når de laver fiberarbejde.

”Vi har drøftet det i virksomheden, og efter at have set tallene for vores energiforbrug til biler og vores elforbrug skal vi i gang med at reducere forbruget. Der er meget at spare for os, og dermed reducerer vi også vores CO2 belastning,” siger Benjamin Rasmussen fra Asfaltsjakket.

Deltagere til klimaregnskab workshop Business Vordingborg

Klimakompasset som værktøj

Rikke Molter har ansvaret for klimaregnskabet hos Knudsen Extrusion, og det er et arbejde der både er vigtigt og svært.

”Selve klimakompasset er et rigtigt godt værktøj og det er absolut nemt at arbejde med. Men at få dataene til at fylde ind i klimakompasset det er en større sag og afhængig af hvilken branche du er i, og for os har det absolut ikke været nemt,” siger Rikke Molter fra Knudsen Extrusion.

For Lars Bang er der et højere formål med at fokusere på virksomhedens klimabelastning.

”Det er gjort for miljøet og fremtidige generationers skyld. Vi opfører os ikke korrekt og det er bare at komme i gang med at komme i den rigtige retning og arbejde med et klimaregnskab,” siger Lars Bang.

 

 

Søren Knudsen - Presse- og kommunikationsrådgiver

Skrevet af Søren Knudsen

Presse- og kommunikationsrådgiver

T: +45 20 40 95 92

E: sk@businessvordingborg.dk

Tilmeld dig nyhedsbrev fra Business Vordingborg