
Der er efterhånden en længere liste af krav og regulativer som små- og mellemstore virksomheder skal leve op til. Inden længe bliver bæredygtighedskrav tilføjet til listen, for i disse år præsenterer EU en række lovforslag, der på forskellig vis forpligter virksomheder til bæredygtig omstilling. Lovforslagene indebærer blandt andet, at virksomheder i højere grad skal kunne dokumentere og opgøre deres bæredygtige indsatser inden for ESG.
E står for miljøpåvirkning (environment) ”S” er den sociale bæredygtighed, og ”G” er bæredygtig ledelse (governance).
Selvom små og mellemstore virksomheder endnu ikke bliver direkte omfattet af nye lovkrav, oplever flere allerede nu, at kunder eller investorer kræver dokumentation for deres produkters eller virksomhedens bæredygtighed.
Derfor er flere af lokalområdets banker begyndt at beskæftige sig med ESG-krav. Både for deres egen og for kundernes skyld. Hos Lollands Bank har de i to år indsamlet og dokumenteret ESG og i maj ansatte de Desirée Urban Skov Demolade som ESG-ansvarlig.
”Det er et nyt felt for os i banken. Derfor besluttede bestyrelsen, at vi måtte have noget ekspertise ind, fordi det er lidt uden for vores normale virke. Derudover ville ESG-opgaven blive forankret et sted i organisationen,” siger filialdirektør i Lollands Bank i Vordingborg, Finn Pedersen, om bevæggrunden for at ansætte en ESG-ansvarlig.
“
“Vand på plastikflasker, det brugte vi meget førhen, men det bruger vi ikke længere. Nu er det vand fra hanen.”
Desirée Urban Skov Demolade | ESG-ansvarlige, Lollands Bank
Love og forordninger
Desirée Urban Skov Demolade har ikke en finansiel baggrund, men er uddannet indenfor International handel og markedsføring med særligt fokus på bæredygtighed. I dag beskæftiger hun sig i høj grad med at sætte sig ind i lovgivning, reguleringer og forordninger hos Lollands Bank.
”Det er jo lidt en jungle, fordi der kommer nye ting eller ændringer næsten på daglig basis. Så det er med at holde tungen lige i munden. Lige nu er vi et sted, hvor vi prøver at finde vores eget ståsted. Og prøver at blive kloge på, hvad det er vi selv skal leve op til,” siger Desirée Urban Skov Demolade.
Banken udgav tidligere på året deres CSR-rapport for 2022. Her kan man blandt andet læse om at Lollands Bank har reduceret deres papirforbrug væsentligt, og at de ikke længere bruger engangsservice.
”Vand på plastikflasker, det brugte vi meget førhen, men det bruger vi ikke længere. Nu er det vand fra hanen,” fortæller den ESG-ansvarlige i Lollands Bank og tilføjer:
”Men vi er jo en forretning, hvor det er lidt svært at genanvende produkterne. Så man skal jo tænke lidt kreativt i forhold til den cirkulære økonomi.”
Alle medarbejdere på kursus
Hos Møns Bank er der også stor fokus på bæredygtighed. Tidligere i år sendte den mønske bank alle medarbejderne på kursus i ESG, som den første bank i Danmark. Ifølge direktør i Møns Bank, Per Sjørup Christiansen, sender de medarbejderne på kursus for kundernes skyld. ESG og den grønne omstilling er jo aktuelt for alle. Alle har overvejelser om det ene og andet tiltag. Herudover er der hele den voksende rapportering om ESG nøgletal.
”Mange af vores erhvervskunder har en usikkerhed i forhold til, at de ikke vil rapportere noget, som ikke kan dokumenteres, og dermed risiko for green washing”. Her kan vi gøre en positiv forskel for vores kunder ved dialog og sparring. Og så er der også en usikkerhed hos os selv, fordi vi ikke er specialister i bæredygtighed. Vores kunderådgivere er blevet bedre klædt på til denne vigtige kundedialog” lyder det fra bankdirektøren i Møns Bank.
Per Sjørup Christiansen oplevede desuden en stor værdi ved, at medarbejderne var fælles om at være på ESG-kurser.
”På den måde fik vi holdt hinanden op på at gøre det. Og det er jo altid sådan med noget nyt, at man har en tendens til at springe over, eller at finde andre gode undskyldninger for ikke lige at gøre det. Men her kunne vi holde hinanden fast i, at nu gør vi det,” forklarer Per Sjørup Christiansen.
Møns Bank søger desuden nu en ESG-projektleder, der skal styrke bankens kapacitet til fortolkning og omsætning af reglerne på ESG-området.
“
“På den måde fik vi holdt hinanden op på at gøre det. Og det er jo altid sådan med noget nyt, at man har en tendens til at springe over, eller at finde andre gode undskyldninger for ikke lige at gøre det.”
Per Sjørup Christiansen | Bankdirektør, Møns Bank

Vejlede bankens kunder
Selvom det endnu ikke har konsekvenser for de virksomheder, som ikke beskæftiger sig med bæredygtighed, kan filialdirektør i Lollands Bank se, det er på vej.
”For eksempel er nogle realkreditinstitutter begyndt at udlåne i grønne obligationer, hvis din ejendom opfylder generelle krav omkring energi og vedligeholdsstandard og genanvendelse. Kunden får det samme produkt, sådan rent betalingsmæssigt, men de kan signalere i deres ESG-rapport, at de har taget grønt lån hjem,” forklarer Finn Pedersen og tilføjer at nogle af bankens kunder allerede nu leverer ESG-rapporter:
”Vi har nogen, som for eksempel er underleverandører til Novo Nordisk. Og der bliver stillet store krav til, hvad de skal dokumentere.”
Tidligere i år kunne Peter Bach, som er bankdirektør med ansvar for storkunder i Nordea, berette til Finans om stor interesse for ESG-koblede lån. Det vil sige lån, hvor en virksomhed kan opnå lavere rente på et lån, hvis de lever op til aftalte ESG-mål.
Finn Pedersen oplever, at det er meget forskelligt, hvordan bankens kunder i Vordingborg Kommune forholder sig til bæredygtighed. Nogle dyrker det i høj grad, og andre har ingen interesse. Filialdirektøren har dog en opfordring:
”Selvom der ikke er krav endnu, så er det måske ikke en dum idé at begynde at sætte sig lidt ind i det.”
Lollands Banks ESG-ansvarlig mener desuden, at de små og mellemstore virksomheder i kommunen bør få øjnene op for de muligheder, som ESG-området skaber.
”Det handler netop om at bruge det til at markere sig og blive skarpere, og gøre det til en konkurrencemæssig fordel for dig. Fordi hvis ikke du hopper med, så bliver du overhalet af alle de andre på et tidspunkt. Man skal lige sluge at du skal til at ændre på nogle ting. Vi ved, det er rigtig svært som både menneske og virksomhed at ændre rutiner og vaner,” siger Desireé Urban Skov Demolade.
Elsker forandring
I Lollands Bank har det skabt glæde i bankens ledelse og blandt medarbejderne, at de er begyndt at dokumentere ESG. Men den ESG-ansvarlige kunne dog mærke, at nogle blev udfordret af de nye krav.
”Det prikker lidt til ”plejer mentaliteten,” siger Desirée Urban Skov Demolade og bliver suppleret af Finn Pedersen:
”Jeg elsker forandringen. Jeg synes, at det er rigtig spændende. Og jeg har stor respekt for Desirée, fordi hun kaster sig ud i et felt som er uprøvet,” lyder det fra filialdirektøren.
ESG er meget mere end miljømæssig bæredygtighed, og derfor prioriterer og dokumenterer Lollands Bank også deres ledelsesmæssige samt sociale bæredygtighed.
”Jeg har selv erfaret det på egen krop, for jeg startede her for nyligt, og Lollands Bank er et sted, hvor man går rigtig meget op i, at medarbejderne beholder deres markedsværdi. Og det betyder også, at hvis du som medarbejder gerne vil på uddannelse, eller gerne vil på noget kursus, så er der god mulighed for det,” siger Desirée Urban Skov Demolade.
Det er ifølge Finn Pedersen en vigtig strategi for banken at passe på medarbejderne.
”Det handler om at betragte en virksomhed som et økosystem, hvor man giver og tager. Og vi skulle gerne give mere til vores medarbejdere, end vi tager. Der går vi meget op i, hvordan vi som ledere kan agere i sådan et økosystem, så medarbejderne faktisk får mere end de giver,” forklarer filialdirektøren i Lollands Bank Vordingborg.