I dag står miljø – og klimaspørgsmål øverst på dagsordenen over hele verden. For syv år siden var det ikke tilfældet, da en gruppe europæiske havne handlede og grundlagde projektet Dual Ports finansieret af North Sea Region Interreg-programmet.
[visual-link-preview encoded=”eyJ0eXBlIjoiaW50ZXJuYWwiLCJwb3N0IjoxOTMwOCwicG9zdF9sYWJlbCI6IkluZGzDpmcgMTkzMDggLSBOeSBsb2thbHBsYW4gc2thbCBzaWtyZSBwbGFkcyB0aWwgUHRYIHDDpSBWb3JkaW5nYm9yZyBIYXZuIiwidXJsIjoiIiwiaW1hZ2VfaWQiOjAsImltYWdlX3VybCI6IiIsInRpdGxlIjoiTMOGUyBPR1PDhTogTnkgbG9rYWxwbGFuIHNrYWwgc2lrcmUgcGxhZHMgdGlsIFB0WCBww6UgVm9yZGluZ2JvcmcgSGF2biIsInN1bW1hcnkiOiIiLCJ0ZW1wbGF0ZSI6InRlc3QifQ==”]
Målet var at udvikle og skabe en grøn og bæredygtig måde at udvikle havne i hele EU på til at blive førende inden for den grønne omstilling af havnesektoren i Europa.
Målet med projektet er at blive grønt med et højt fokus på bæredygtighed, reduktion af CO2-udledning og reduktion af driftsomkostningerne. Havnene begyndte at arbejde med den grønne omstilling, længe før det kom øverst på den politiske dagsorden.
“Dual Ports-projektet forudså dette år tilbage, da projektet blev grundlagt – og det var næsten profetisk at vi startede så tidligt og gjorde europæiske havne klar til at håndtere den virkelighed, vi kender i dag,” siger Jan Allaert, Port of Oostende, Lead Beneficiary og projektleder for Dual Ports.
Business Vordingborg har været med i projektet siden starten i 2015, og har haft ansvaret for al kommunikation i projektet. Også Vordingborg Havn har været med, og har haft stort udbytte af at deltage.
Dual Ports projektet nærmer sig sin afslutning, og de vigtigste resultater blev præsenteret på en konference i Bruxelles torsdag 16. juni 2022.
En konference, som Business Vordingborg stod med ansvaret for.
“Det har været en stor opgave for Business Vordingborg gennem årene at være med i Dual Ports projektet, og det har givet værdifuld indsigt i den udvikling og grønne omstilling, der længe har været i gang i de europæiske havne.”
Erhvervsudviklingschef Thorsten Gregersen | Business Vordingborg
Overbevisende resultater
Ifølge de kumulative resultater, der er beregnet af Hamburgisches Welt- WirtschaftsInstitut (HWWI), er driftsomkostningerne blevet reduceret med 23 % -målet var 20 %.
Den samlede CO2-udledning er reduceret med 82 % – målet var 10 %.
“De vigtigste resultater understøtter klart de fastsatte mål for mange år siden. Vi kan gøre havne mere bæredygtige og grønnere ved at reducere omkostninger og CO2 udledninger. De samlede resultater er imponerende og en enorm præstation fra alle projektpartnere,” siger Jan Allaert, Port of Oostende, Lead Beneficiary og projektleder Dual Ports.
16 forskellige pilotprojekter med deltagelse af havne i Danmark, Tyskland, Skotland, Nederlandene og Belgien har været en del af Dual Ports-projektet i løbet af de sidste 7 år.
En af partnerne er Vordingborg Havn.
I 2014 ønskede havnen at udvide og samtidig være en grønnere havn. Havnen blev en del af Dual Ports, og pilotprojektet der skulle gennemføres, havde som mål at bevise, at brug af genanvendte produkter som forurenet jord, beton og overskuds jord fra byggeprojekter i kommunen kunne reducere omkostninger og CO2 belastning ved havneudvidelser.
“I 2023 er Vordingborg Havn otte gange større, end da vi gik med i Dual Ports-projektet i 2015. Vi ville være en grøn havn og ekspandere på en bæredygtig måde. Vi har bevist, at det kan lade sig gøre ved at genanvende forurenet jord og restprodukter. CO2-aftrykket er reduceret med 20 %. Den fjerde havneudvidelse, der er i gang nu, er 100 % finansieret ved brug af genbrugs jord,” siger Jan-Jaap Cramer, direktør Vordingborg Havn.
Projektleder Jan Allaert fra Oostende Havn understreger den fremtidige rolle for små og mellemstore havne i Europa som førende inden for den grønne omstilling og knudepunkter for grøn og klimavenlig energiproduktion og transport.
“Dual Port-projektet har været en stor succes, og vi har vist, at havnene spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling. Projektet viste sig at være en frontløber i at skabe grønne og klimavenlige løsninger i havne rundt om i EU,” Jan Allaert, Oostende Havn, Lead Beneficiary, og projektleder Dual Ports.
“De samlede resultater er imponerende og en enorm præstation fra alle projektpartnere.”
Kommerciel direktør Jan Allaert | Port of Oostende
Om Dual Ports projektet
DUAL Ports er et 6-årigt projekt, der blev startet i 2015.
Den er 50 % medfinansieret af Den Europæiske Union og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) gennem Interreg Nordsø regionprogrammet 2014-2020.
Formålet med DUAL Ports er at
- reducere de regionale havnes miljøaftryk
- forbedre bæredygtigheden af havnenes operationelle og administrative ressourcer
- fremme ansvarlig vækst og støtte økoinnovationsorienteret udvikling.
Projektpartnere
- Oostende Havn
- Business Vordingborg
- Vordingborg Havn
- Skagen Havn
- Orkney Marine Services
- ITM-Power
- Fair Winds Trust
- Niedersachsen Ports GmbH & Co. KG Branch Emden
- Zwolle Havn
- Hamburgisches Welt- WirtschaftsInstitut (HWWI)
- Hvide Sande Havn
- Hvide Sande Fjernvarme A.m.b.A.
- Greenport
- Uppsala Universitet
- Celtic Cruises Ltd
- Seabased
Skrevet af Søren Knudsen
Presse- og kommunikationsrådgiver
T: +45 20 40 95 92