Der er stabil luft under vingerne på den amerikanske producent af CO2 neutralt flybrændstof Arcadia eFuels, der planlægger at etablere verdens første storskala power-to-X produktionsanlæg på Vordingborg Havn. Arcadias produktionsanlæg skal planlægges af Technip Energies.
Arcadia eFuels har netop indgået en FEED-kontrakt med den franske ingeniør- og teknologivirksomhed Technip Energies. De skal kortlægge, hvordan produktionsanlægget i Vordingborg skal bygges.
Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.
Amy Hebert, CEO for Arcadia eFuels, er glad for valget af samarbejdspartner:
“Technip Energies er en af de få ingeniørvirksomheder på verdensplan, der har kompetencerne og har udført lignende arbejde før, og det er en stor fordel for os.”
FEED står for Front-End Engineering and Design og er en proces, hvor Technip Energies blandt andet udtænker, hvordan produktionsanlægget skal udformes, hvilke materialer der skal bruges, og hvordan produktionsmaskinerne og teknologien skal fungere sammen.
“
”Technip Energies har ydet stor opbakning til vores projekt. De har udført meget af det tidlige arbejde, og nu har vi formaliseret samarbejdet med en FEED-kontrakt.”
Amy Hebert | CEO, Arcadia eFuels
Første produktionsanlæg
Da Arcadia eFuels produktionsanlæg er verdens første af sin art, er FEED-processen vigtig. Det er blandt andet sådan man sikrer, at anlægget fungerer fra dag ét, og at byggeprocessen forløber planmæssigt.
Som regel tager det et år at udføre Front-End Engineering and Design, oplyser Amy Hebert, men da Technip Energies og Arcadia eFuels tidligere har samarbejdet, er de et skridt foran og forventer at være færdige i tredje kvartal i år.
Technip Energies har været med til at udvikle dele af teknologien bag Arcadia eFuels CO2-neutrale flybrændstof.
”Technip Energies har ydet stor opbakning til vores projekt. De har udført meget af det tidlige arbejde, og nu har vi formaliseret samarbejdet med en FEED-kontrakt,” siger Amy Hebert.
Arcadia eFuels og Technip Energies forventer, at produktionsanlægget i Vordingborg er i drift i 2026.
Amy Hebert forklarer, at det ikke nødvendigvis er samme virksomhed, der udfører FEED-processen, som i sidste ende bygger produktionsanlægget. Hertil indgås en ny såkaldt EPC-kontrakt (Engineering, procurement and construction) med den virksomhed, der skal anlægge produktionsanlægget.
“
“Nu har vi sikret os den nødvendige kapital, så vi kan komme videre med udvikling og design af verdens første storskala eFuels produktionsanlæg.”
Amy Hebert | CEO, Arcadia eFuels
Ovenpå kapitalindspark
Knapt 11 måneder efter det kom frem at Arcadia eFuels ville bygge verdens første storskala produktionsanlæg til netto CO2 neutralt flybrændstof på Vordingborg Havn, kunne det ambitiøse firma 3. januar 2023 meddele at en fransk investeringsfond leverer kapitalen til at realisere det store grønne brændstof projekt.
Produktionen af CO2 neutralt flybrændstof med Vordingborg som centrum er dermed kommet et meget stort skridt nærmere på at være en realitet.
”Jeg er bare så glad for, at det efter mange måneders hårdt arbejde er lykkedes at få aftalen på plads. Nu har vi sikret os den nødvendige kapital, så vi kan komme videre med udvikling og design af verdens første storskala eFuels produktionsanlæg. Vi sætter nu mere fart på processen, så vi hurtigt kan nå frem til, at vi kan tage den endelige investeringsbeslutning for et til to projekter,” siger Amy Hebert, CEO for Arcadia eFuels.
Det er den franske investeringsfond Swift 2, der har skudt penge i Arcadia eFuels. Fonden forvaltes af SWEN Capital Partners, der er en milliardstor privat investeringsfond, der har specialiseret sig i at investere i grønne projekter indenfor vedvarende energiproduktion. De har stor erfaring indenfor biogas, og var nu klar til at tage springet ind i produktion af grønt flybrændstof.
Arcadia eFuels skal bruge grøn strøm fra vedvarende energikilder som vind og sol samt vand og CO2 til at producere netto CO2 neutralt brændstof til fly. Det er såkaldt eFuel, der kan bruges i eksisterende flymotorer og eksisterende infrastruktur.
Den grønne strøm kommer fra havvindmølleparker i Østersøen og områdets mange store solkraftværker.
Derfor valgte de Vordingborg
Valget af Vordingborg Havn skete i konkurrence med andre byer i Danmark, Europa og USA. Men i sidste ende var valget nemt lyder det fra Arcadia eFuels.
”Vi har fået stor støtte fra Vordingborg Kommune. Det har været positivt at opleve kommunens arbejde med at tiltrække grønne virksomheder til Vordingborg,” siger Amy Hebert.
Den anden grund er at der er masser af vedvarende energi i den sydlige del af Sjælland og Lolland-Falster.
”Vi arbejder sammen med Energinet om det, og placeringen i Vordingborg et godt sted at være for at balancere elnettet på den rette måde mellem efterspørgsel og udbud af el,” forklarer Amy Hebert.
Tredje grund er at Vordingborg Havn ligger godt.
”Vi planlægger at al vores produktion skal udskibes herfra og sejles til modtagerne. Derfor matcher Vordingborg alle de kriterier vi ledte efter,” siger Amy Hebert.